Politiek
-
Ik ga voor partij Koe uit Kerkrade http://partij-koe.nl/
-
Was vergeten hoe dit topic begon
-
Gelukkig kun je kiezen, kies voor doen!
-
goeiemiddag ik ben fucking goed met Ado
-
@bringdaruckus_nl
Ah, de excuusautochtoon, zag dat Utrecht er ook één had. -
@timeenennaam_nl Die gast van DENK Rotterdam #lol die ziet er continue heel ziek uit. Ik weet niet of hij nou een allochtoon is, of een roomblanke Hollandse jongen die heel graag op een Turk wil lijken.
-
@kagchelland_nl said in Politiek:
@timeenennaam_nl Die gast van DENK Rotterdam #lol die ziet er continue heel ziek uit. Ik weet niet of hij nou een allochtoon is, of een roomblanke Hollandse jongen die heel graag op een Turk wil lijken.
Die lijsttrekker, met die wallen onder zijn ogen? Hij is half nederlands half turks
-
Tsjah, ik heb mijn plicht gedaan door me in te lezen en een overwogen keuze te maken, maar heel spannend vind ik het eerlijk gezegd niet. Komt ook doordat ik in een kleine gemeente woon en een gemeente natuurlijk ook makkelijk inwisselbaar is mocht het je echt niet bevallen.
Een nee tegen de sleepwet en Fvd Amsterdam meer stemmen dan VVD Amsterdam zou ik leuke indicaties vinden van de mening van de bevolking, al zou het concreet niet zoveel uitmaken.
-
Ik zit met een dilemma. Ik ben een uitgesproken tegenstander van (nationale) referenda, maar acht mezelf wel genoeg geïnformeerd om nee te stemmen tegen die Nederlandse versie van de Patriot Act.
-
Tsjah we kunnen hier hele discussies houden over of we al dan niet bindende referenda zouden moeten krijgen, wat mij betreft wel en wat jou betreft niet, soit, maar een raadgevend referendum is in feite niet gek veel anders dan een opiniepeiling van Maurice de Hond met een veel grotere peilgroep, en met het laten horen van je mening is niks mis lijkt mij.
-
Ik heb ook niet zoveel problemen met een referendum voor de sleepwet. Dat is nog wel op een niveau dat begrijpelijk is voor de gemiddelde persoon. Zoiets als Oekraine hoeft van mij niet
-
@sirclitjeslikker_nl said in Politiek:
Tsjah, ik heb mijn plicht gedaan door me in te lezen en een overwogen keuze te maken, maar heel spannend vind ik het eerlijk gezegd niet. Komt ook doordat ik in een kleine gemeente woon en een gemeente natuurlijk ook makkelijk inwisselbaar is mocht het je echt niet bevallen.
Een nee tegen de sleepwet en Fvd Amsterdam meer stemmen dan VVD Amsterdam zou ik leuke indicaties vinden van de mening van de bevolking, al zou het concreet niet zoveel uitmaken.
@sirclitjeslikker_nl said in Politiek:
Ach FVD of VVD. Maakt toch niks uit in Amsterdam. Links wint hier toch altijd. Al hebben we nu wel een waarnemend vvd burgemeester. Komt tot nu toe wel oke op me over, maar Eberhard van der Laan overtref je niet zo snel.
-
@bringdaruckus_nl ik denk dat je de gemiddelde Nederlander overschat. Die kunnen nog geen tien kernpunten van de wet opnoemen, terwijl dat wel nodig is om een goed oordeel te kunnen vormen. Mensen zijn gewoon veel te dom, gedesinformeerd en/of ongeinformeerd voor referenda.
-
@l0rdshishio_nl Je zou opzich maar 1 absurd, volstrekt onaanvaardbaar punt op te hoeven kunnen noemen om tegen te stemmen. De morele drempel om een stem voor te verantwoorden ligt veel hoger; dan moet je eigenlijk precies weten waar je je goedkeuring voor geeft. Dat is wel een interessant punt om over na te denken in het hele referendumdebat. Verder is het wat mij betreft juist een goed onderwerp omdat partijen hier helemaal geen campagne op hebben gevoerd.
De inhoudelijke kennis van het gemiddelde parlementslid wordt wat mij betreft overigens ook schromelijk overschat.
-
@timeenennaam_nl Ik wil hier veel over zeggen maar ik ga het beperken en proberen niet denigrerend te doen
- Het is slechts een raadgevend referendum. Een 'nee'-stem dwingt de TK enkel om nogmaals naar de wet te kijken. Als ik het zo hoor, ben je daar voorstander van
- Je argument tegen referenda is volgens mij dat we een volksvertegenwoordiging kiezen en die een mandaat geven om namens ons te handelen. Er zit wel een partij in de regering (D66) die voor de verkiezingen tegen de sleepwet was en nu plots voor, ondanks dat er inhoudelijk niets aan de wet is veranderd. Zonder die partij had dit kabinet niet geformeerd kunnen worden. Een vorm van kiezersbedrog als je het mij vraagt. Is het legitiem om dan als kiezer aan de rem te trekken? Ik vind van wel
- Inhoudelijk leent de wet zich er misschien wel voor om je principes opzij te schuiven. Want de wet gaat ver, zoals je aangeeft (versie Patriot Act). Want waar zou de grens liggen van wat we toestaan als burgers? Wanneer wordt een regering zo draconisch dat een referendum een acceptabel middel wordt om de regering terug te fluiten? Zelfs voor jou moet er een grens zijn, denk ik. Aan jou om te beoordelen of die grens met de sleepwet wordt bereikt
-
Ik stem overigens D66. Ze zijn voor goed wonen, goed onderwijs en goede zorg!
-
- Er zijn wat mij betreft genoeg opiniepeilers waar de politiek gebruik van zou kunnen maken om advies te krijgen van het "volk" (lees: een selecte groep politiek geïnteresseerden) zonder daar een geldverslindend raadgevend referendum voor te hoeven uitschrijven. Raad vragen over een inlichtingenwet doe je mijns inziens overigens bij experts, niet bij studenten, bouwvakkers en bejaarden.
- Dat is mijns inziens inderdaad de kern van onze democratie. Het is legitiem om aan de rem te trekken. Over vier jaar, bij de volgende verkiezingen. Jij noemt het kiezersbedrog, ik noem het een verkeerde keuze in de volksvertegenwoordigers. Misschien een kans voor D66 om kleur te bekennen in plaats van kiezers een vaag, ongedefinieerd Verlichtingsdenken voor te houden.
- Dat is juist. Daarom ga ik ondanks het bovenstaande toch gewoon stemmen.
-
@timeenennaam_nl said in Politiek:
Over vier jaar, bij de volgende verkiezingen
In 4 jaar kun je een hele hoop verkloten, ik vind dat we veel vaker inspraak zouden moeten hebben. Ik voel me sowieso door geen enkele partij echt vertegenwoordigd in de Tweede Kamer. Stem je op de VVD, verzinnen ze na de verkiezingen allerlei shit als afschaffen dividendbelasting en afschaffen wet-Hillen, iets waar ze vóór die verkiezingen met geen woord over hebben gerept, terwijl het toch echt uit hun koker komt.
D66 is helemaal achterlijk, die zijn vóór referenda nog radicaal tegen Oekraïne-verdrag en de sleepwet, en daarna opeens vóór. En Kees Verhoeven gaat dan doen alsof wij allemaal achterlijk zijn en het niet snappen.
-
@dominicm_nl said in Politiek:
Ik stem overigens D66. Ze zijn voor goed wonen, goed onderwijs en goede zorg!
Ze zeggen dat ze veel doen voor onderwijs bedoel je denk ik?
-
Zijn hele comment is cynisch broer