Politiek
-
Referenda werken gewoon niet. Het is alsof je een kind laat bepalen wat-ie eet. Die gaat niet voor spruitjes terwijl ze wel gezond zijn.
Een referendum als Brexit is prima. Ik ben het er niet meer eens, maar goed. Het volk heeft gesproken.
Maar soms moet je belastingverhoging doorvoeren, dat zou dan altijd tegengehouden worden door een referendum -
Dat zijn ook geen onderwerpen waar een referendum over gehouden moet worden duh
-
Vanmiddag zal ik ook eens de Stemwijzer invullen. Op voorhand zeg ik al dat CDA, CU, D66 en VVD sowieso naar mijn stem kunnen fluiten.
-
Zoals verwacht.
-
Prinstscreen + afbeelding uploaden via het wolkje met de pijl naar boven toe..
-
Nog 2 vragen aangepast na het beter te hebben gelezen kom ik hier op uit 0% overeenkomst met GL..
-
Beetje jammer en ook dat PvdD zo laag staat. Ik ben rechts maar wel extreem groen en dieren en milieu en natuur dus fuck de PVV om hun klimaatgedachtes! Maar ze krijgen wel mijn stem
-
Red het land, stem Forum voor Democratie!
-
-
-
Ik heb bij de gemeenteraadsverkiezingen van Den Haag (waar ik woon) op de PvdD gestemd.
-
@scheeftand_nl said in Politiek:
Ik heb bij de gemeenteraadsverkiezingen van Den Haag (waar ik woon) op de PvdD gestemd.
PvdD, is dat zo'n beetje zoals Groen bij ons?
-
@dikketuur_nl said in Politiek:
PvdD, is dat zo'n beetje zoals Groen bij ons?
Mocht Groen thema's als dieren en natuur als speerpunt hebben, yes.
-
@scheeftand_nl De PVV is juist een ''groene'' partij. Zij willen de uitstoot van CO2, een gas dat als levensbron voor planten een duidelijke correlatie met de hoeveelheid plantgroei op aarde heeft, niet verlagen, in tegenstelling tot de meeste partijen, die dat wel drastisch willen verlagen en die je eigenlijk geen ''groene'' partijen kan noemen.
(En ja, om een combinatie van redenen blijft het interessant om naar andere energiebronnen te zoeken)
-
Ik had mijn top-3 VVD - Forum - PVV
-
Het doel van een democratie is ook niet om tot de beste beslissingen te komen, maar om onze vrijheden te beschermen.
Een goedaardige dictator die naar zijn wijze adviseurs luistert zou het land waarschijnlijk veel beter runnen dan de tweede kamer, alleen kan er altijd een dag komen dat hij niet zo goedaardig meer is.
De voorstanders van referenda hanteren dezelfde logica. Wij denken niet dat wij met zijn alle betere beslissingen kunnen nemen dan de tweede kamer, maar die sleepwet is een goed voorbeeld van iets dat er via de kamer makkelijk doorheen komt en je dan toch tegen kunt houden.
-
Op wie gaan jullie stemmen?
-
Toch weer CDA. Twijfel wel een beetje aan de stemwijzer. Ik heb redelijk vaak Niet mee eens gezegd als ik vond dat een bepaalde maatregel geen taak van de provincie zou moeten zijn (ongeacht of ik de maatregel wenselijk achtte).
-
@sirclitjeslikker_nl Tja ik zie het wel anders. En de argumenten ken je wel, die zijn vaak dezelfde. "Je geeft de verantwoordelijkheid aan mensen die er het best in zijn, en als ze het niet goed doen spiegelt zich dat af in peilingen vooral verkiezingen".
Maar we gaan elkaar zéker niet overtuigen. In jouw voorbeeld zou je namelijk ook niemand als regering neer kunnen zetten en alles op referenda aan laten komen.
-
@kagchelland_nl Nee, volwassen mensen die vrijwillig op een forum komen waar politiek besproken wordt hebben hun meningen al zo ver gevormd dat ze elkaar niet meer gaan overtuigen. Het is meer de bedoeling dat er allemaal kleine scheeftandjes meelezen die je misschien kan beïnvloeden.
Maar het is wel degelijk de bedoeling dat de regering en het parlement het land runnen en het referendum meer als een correctiemiddel dient dat kan worden ingezet als partijen beslissingen nemen die veel mensen absurd vinden. (Die bijvoorbeeld tot stand zijn gekomen door uitruilen van standpunten of waar totaal geen campagne op gevoerd is).
Ik zie het ook niet voor me dat er over elke scheet een referendum gehouden gaat worden. Weet je hoe lastig het is om 300.000 handtekeningen in te zamelen? Die orgaandonatiewet vonden mensen bijvoorbeeld al niet belangrijk genoeg. En die 300.000 kun je altijd nog verhogen als dat nodig blijkt te zijn, net als dat je referenda over internationale verdragen en grondwetswijzigingen uit kunt sluiten. Er zijn veel mogelijke uitvoeringen.