Politiek
-
@SIRclitjeslikker_NL Veel anders heeft hij niet per se te doen toch?
-
ik stem nog steeds wilders groeten uit beverwijk ghetto westcoast city
-
@Jurgenklopt91_NL
Elfdalie, is that you? -
@timeenennaam_NL nee
-
Klopt dus niet.
-
In Amerika zijn de verkiezingen officieel van start gegaan. In een aantal staten mogen mensen vanaf vandaag naar de stembus, om te kiezen tussen de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump of de Democraat Joe Biden.
De echte verkiezingsdag is pas op 3 november, maar voor die tijd kan er al gestemd worden. Het Amerikaanse kiessysteem is vrij complex en de regels zijn per staat ook nog eens verschillend. Terwijl sommige staten enkel toestaan dat je op de verkiezingsdag zelf je stem uitbrengt, kan het in andere staten weken van tevoren. Zo kun je in Pennsylvania en Wisconsin vanaf deze week per post stemmen. In Minnesota en South Dakota gaan vandaag de stemlokalen zelfs al open.
Het idee is dat stemmen zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. In Nederland is er altijd een vaste datum waarop je je stem uitbrengt. Maar wat als je die dag een operatie moet ondergaan of aan het werk bent? Om dat te ondervangen kunnen Amerikanen in bepaalde staten al eerder hun stem uitbrengen. Dat komt tijdens de coronacrisis extra goed uit: door vroeg te stemmen verspreiden de autoriteiten de drukte in de stembureaus.
Toch zijn er ook nadelen aan verbonden. Er kan in de aanloop naar de verkiezingen nog ontzettend veel gebeuren. De kandidaten hebben bijvoorbeeld nog niet eens met elkaar gedebatteerd. Wie nu stemt, zit aan die stem vast.
Bron: RTL nieuws
Wie zal de VS de komende jaren gaan leiden?
-
Wall Street
-
@maricja_NL Ach in Nederland kan je een volmacht afgeven dus dat probleem is getackeld. Dat je moet werken is ook geen excuus daar waar de stemlokalen van vroeg in de ochtend tot s'avonds geopend zijn.
Zolang het maar geen Democraat word in de states is het goed. In dat geval is het maar weer te hopen dat Trump wint. Die heeft toch weer aardig wat puin mogen opruimen van zijn voorganger.Dat terwijl ze hem ook continu hebben tegengewerkt.
Het systeem in de VS werkt ook niet echt transparant (House of Card is hier een mooi voorbeeld van).
Stemmen per post werkt enorme fraude in de hand wat gunstig is voor de 'Democraten'. Al kan je dat ook zeggen van stemmen met volmacht aangezien dat ervoor heeft gezorgd dat een partij als DENK in de kamer zit.
-
@L-R-van-kessel_NL Ik vind de manier van stemmen in de VS ook apart te noemen. Het kan zo simpel zijn.
Ook zo gek waarom er nu al gestemd kan worden, terwijl er nog niet eens een debat gevoerd is. Mensen wachten toch wel zo lang mogelijk, om te zien hoe de kandidaten het doen en wat de speerpunten zijn en worden.
Deze verkiezingen kan je toch onmogelijk serieus nemen, als er zulke scheve manieren zijn om te stemmen. Per post stemmen... Wie dit verzonnen heeft? Ik snap dat je iets moet vanwege corona, maar dat kan op andere manieren.
-
Ja ok briefstemmen gebeurt al decennia en gaat uitstekend. Er zijn zelfs staten die met succes volledig per post stemmen. Dat het fraude in de hand werkt is een mythe.
-
@DominicM_NL Waarop gebaseerd?
Er word hier in Nederland al gefraudeerd met volmachten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam en bij de landelijke verkiezingen op DENK.Stemmen per brief werkt dat alleen maar meer in de hand door de stem van andere te misbruiken.
-
@L-R-van-kessel_NL is het normaal dat ik geen videos kan bekijken voor de trainingstijd te verlagen ? er staat we hebben geen zaken voorstellen?
-
Armenië en Azerbeidzjan zijn ook weer lekker bezig..
Armeens grondgebied is jaren terug door Stalin aan Azerbeidzjan gegeven terwijl het nog vol zat met Armenen. Dat dit nu pas weer escaleert heeft nog lang geduurd.
Het is wel opmerkelijk dat op FB de anti-Armenen zeer groot zijn. Al heeft dat weer met een ander politiek verhaal tussen Armenie en Turkije te maken.
Kim K. heeft trouwens 1miljoen beschikbaar gesteld voor Armenië om zich te bewapenen. Haar roots liggen namelijk daar.
-
@L-R-van-kessel_NL Gaat weer lekker daar dan. Het kan ook nooit eens stoppen hè. Er moet altijd wel ergens sprake zijn van landjepik-taferelen. Ik zal dat nooit (willen) snappen.
-
Tweede kamer denkt er trouwens ook over om burgers via post te laten stemmen... Zal mij benieuwen of dat ook echt gaat gebeuren
-
3 november gaan alle snowflakes weer huilen, echt zin in
-
Maakt mij niet uit wie wint, hoop vooral op drama
-
@DominicM_NL said in Politiek:
Ja ok briefstemmen gebeurt al decennia en gaat uitstekend. Er zijn zelfs staten die met succes volledig per post stemmen. Dat het fraude in de hand werkt is een mythe.
Ik zie eigenlijk een heel ander probleem dan fraude. Namelijk onze beroerde postnl. Hoe vaak belangrijke brieven van mij wel niet zijn aangekomen is echt belachelijk en ik ben niet de enige met dit probleem.
-
Mijn voorspelling voor morgen. Zin in!
-
@DominicM_NL Lijkt erop dat je alleen Arizona, Wisconsin en Michigan fout gaat hebben, netjes hoor