Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
Nu zijn er meerdere partijen (de D66 en VVD bijvoorbeeld) die hebben aangegeven dat ze niet met de PVV willen regeren. Echter staat PVV inmiddels mijlenver voor in de peilingen (36 om 23 als ik me niet vergis), maar als dit zo blijft tijdens de verkiezingen dan kunnen ze toch niet echt om de PVV heen zonder een dikke middelvinger op te steken naar de democratie?
-
@spectraaaaa_NL Wilders gaat dan zeggen dat ie het allemaal niet zo heeft bedoeld met Marokkanen en dan zit Rutte zo weer aan tafel
-
@spectraaaaa_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Nu zijn er meerdere partijen (de D66 en VVD bijvoorbeeld) die hebben aangegeven dat ze niet met de PVV willen regeren. Echter staat PVV inmiddels mijlenver voor in de peilingen (36 om 23 als ik me niet vergis), maar als dit zo blijft tijdens de verkiezingen dan kunnen ze toch niet echt om de PVV heen zonder een dikke middelvinger op te steken naar de democratie?
Inderdaad dat roep ik ook al een tijdje. Als de VVD door samen te werken met de PVV kan meeregeren, dan schuiven ze snel aan om het op een akkoordje te gooien.
-
@timeenennaam_NL Ondanks dat ik Buma niks vind staat het CDA idd voor degelijk regeren. Mooie middenpartij met soms wat uitschieters naar links, kan dus vaak beter samen met een VVD dan zo'n PvdA.
-
@spectraaaaa_NL Want? Tenzij Wilders meer dan 50% van de stemmen haalt, stemt nog altijd de meerderheid van Nederland niet op Geert. Maar laten we hopen dat dit niet gebeurt in Nederland, er moet nu een stabiele regering gevormd worden. Niet een poppenkast met Gekke Geert aan het roer.
-
@hap-slik-weg_NL Ja maar daar zit nu net het probleem. De PVV stemmer denkt dat hij namens de meerderheid van Nederland spreekt. PVV zal wel de grootste partij worden. Mensen zijn over veel dingen ontevreden en de partij die het krachtigst oppositie voert plukt daar vruchten van.
Probleem is echter wel dat je voor een coalitie 76 vd 150 zetels nodig hebt. Met de huidige versplintering heb je 5 partijen nodig.
150 zetels - PVV = ca 115
115 zetels - SP+GL of VVD (die gaan nooit samen) = 90
(waarbij de haalbaarheid tussen SP en D66 ook te betwijfelen valt)
90 zetels - kleine partijen die ook niet in coalitie zullen komen (DENK, PvdD, 50plus, SGP etc.) = 76Blijft eigenlijk maar een realistische mogelijkheid over:
PvdA-D66-CDA-CU-VVD -
Het is toch jammer dat die Wilders zo'n debiel is. Een coalitie VVD/PVV/CDA(en/of D66) is veruit de beste optie maar gaat dus nooit gebeuren
-
@spectraaaaa_NL Ach, Wilders geeft alleen maar middelvingers naar de democratie, dus ik zie het probleem niet om hem te passeren.
-
@Kagchelland_NL Hoe zie jij PVV/VVD samenwerken op gebieden van zorg, Europa en economie?
-
@timeenennaam_NL om eerlijk te zijn, stem ik al een tijdje op het CDA. Ik heb eigenlijk helemaal niets met het christelijke van de partij, maar het is wel een partij dat wel erg realistisch is.
Ik ben het op de meeste punten oneens met de linkse partijen en ik ben ook niet bepaald rechts te noemen, aangezien ik het daar op (de voor mij belangrijke) punten oneens ben. dan kom je eigenlijk al uit rond het midden. daar heb je eigenlijk vanuit mijn oogpunt het CDA, CU en de PVV. Ik ben van mening dat de PVV geen verantwoordelijkheid wil nemen, het CU vind ik toch wel iets te christelijk en daarbij op sommige punten oneens. dan blijft eigenlijk het CDA over.
dat partijprogramma (van 2012) kwam in ieder geval erg dicht bij de standpunten van mezelf. en ja, misschien is Buma wel wat suffig, en minder op e voorgrond dan bv Pechtold. Hij heeft wel een partij dat verantwoordelijkheid durft te nemen en en weet hoe het werkt om een land te besturen. Om eerlijk te zijn ben ik best bang dat het populisme gaat winnen in Maart.
-
@Bjorn2321_NL mwa... denk toch eerder op een coalitie PVV-VVD-CDA-SGP/CU. dat haalt zomaar net de meerderheid. maar dat dus in een situatie als Wilders ook wint. VVD staat er nog steeds vlak achter. winnen zij dan wordt alles wel versplintert, gezien ze niet graag met PVV samenwerken en die partij toch veel zetels gaat halen.
-
@spectraaaaa_NL ligt er maar net aan welke peiling je bekijkt. in het geval van de Hond wel ja, maar bij Ipsos gaat het toch nek aan nek met de VVD. 26 om 24 dacht ik.
-
Wilders inschattende kan hij leven met het 'blijven in de EU' als het immigratiebeleid strenger wordt. VVD is bijna de enige partij die daar voor open staat.
Zorg is voor Geert een mooi schreeuw-onderwerp om stemmers mee te scoren. Het zou simpelweg heel slim zijn vanuit VVD om vroeg in de termijn te komen met een 'extra budget' voor zorg. Zelf zou ik het brengen alsof dat voordat initiatief was van PVV zodat zowel die achterban als de partij zelf belangrijk wordt gemaakt. Ook al is het niet een oplossing maar een geste
-
@B.-Klaassen_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@spectraaaaa_NL ligt er maar net aan welke peiling je bekijkt. in het geval van de Hond wel ja, maar bij Ipsos gaat het toch nek aan nek met de VVD. 26 om 24 dacht ik.
Peilingen liggen nogal uit elkaar inderdaad. De NOS doet al een tijd samen met Tom Louwerse de Peilingwijzer. Die combineert de diverse peilingen. Denk dat dat wel een beter beeld geeft dan in sommige peilingen met grove uitschieters. Daar zit ook een foutmarge ingebouwd. PVV staat daar nu bijvoorbeeld op 27-31 zetels, VVD op 24-28 zetels. Verschillen zijn dus niet zo ontzettend groot, hoewel in het ergste geval het verschil 7 zetels zou zijn in het voordeel van de PVV.
-
@Kagchelland_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Wilders inschattende kan hij leven met het 'blijven in de EU' als het immigratiebeleid strenger wordt. VVD is bijna de enige partij die daar voor open staat.
Zorg is voor Geert een mooi schreeuw-onderwerp om stemmers mee te scoren. Het zou simpelweg heel slim zijn vanuit VVD om vroeg in de termijn te komen met een 'extra budget' voor zorg. Zelf zou ik het brengen alsof dat voordat initiatief was van PVV zodat zowel die achterban als de partij zelf belangrijk wordt gemaakt. Ook al is het niet een oplossing maar een geste
Een extra budget voor zorg zal er bij de VVD echt niet komen, dat is tegen alle waarden van de partij in. Die willen juist zoveel mogelijk marktwerking.
-
Nee men wilde meer marktwerking. Dat is ook gelukt en kan zo blijven.
Dat betekent niet dat de deur dicht slaat voor het verbeteren van faciliteiten of personeel van zorginstellingen. -
@B.-Klaassen_NL Buma heeft gisteren nogmaals herhaald dat het CDA niet zal samenwerken met de PVV, lijkt me niet dat dat nu nog gaat gebeuren. Bij de VVD zijn ze al een stuk minder stellig, daar hoeft Wilders alleen nog maar de Marokkanen-'uitspraak' terug te nemen.
-
@Suiz-Luárez_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Bij de VVD zijn ze al een stuk minder stellig, daar hoeft Wilders alleen nog maar de Marokkanen-'uitspraak' terug te nemen.
Zie ik nog wel gebeuren idd
-
Tom Louwerse mijn docent
-
@Suiz-Luárez_NL mwa... vorige keer waren ze ook erg stellig om niet samen te werken, maar deden ze dat wel. welliswaar met gedoogbeleid, maar toch. een echte samenwerking zal er nooit van komen, maar een dergelijke situatie kan altijd, al wordt dat wel enorm lastig als de Pvv de grootste blijkt.