Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@B.-Klaassen_NL Buma heeft gisteren nogmaals herhaald dat het CDA niet zal samenwerken met de PVV, lijkt me niet dat dat nu nog gaat gebeuren. Bij de VVD zijn ze al een stuk minder stellig, daar hoeft Wilders alleen nog maar de Marokkanen-'uitspraak' terug te nemen.
-
@Suiz-Luárez_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Bij de VVD zijn ze al een stuk minder stellig, daar hoeft Wilders alleen nog maar de Marokkanen-'uitspraak' terug te nemen.
Zie ik nog wel gebeuren idd
-
Tom Louwerse mijn docent
-
@Suiz-Luárez_NL mwa... vorige keer waren ze ook erg stellig om niet samen te werken, maar deden ze dat wel. welliswaar met gedoogbeleid, maar toch. een echte samenwerking zal er nooit van komen, maar een dergelijke situatie kan altijd, al wordt dat wel enorm lastig als de Pvv de grootste blijkt.
-
@Jip-Huijs_NL Peilingen geven ook alleen maar aan op welke partij men zou stemmen. natuurlijk zit er bij allen wel iets van een foutmarge in, maar de kunst is juist om als partij zijnde jouw achterban naar het stemhokje te lokken. vraag me af of dat ook daadwerkelijk gebeurt.
-
@B.-Klaassen_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Jip-Huijs_NL Peilingen geven ook alleen maar aan op welke partij men zou stemmen. natuurlijk zit er bij allen wel iets van een foutmarge in, maar de kunst is juist om als partij zijnde jouw achterban naar het stemhokje te lokken. vraag me af of dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Klopt, maar de manier waarop de NOS dus peilingen combineert zou als we het moeten geloven betrouwbaarder moeten zijn. Ik meen dat ze hier pas na 2012 mee gestart zijn, dus we zullen pas merken na deze verkiezingen of dit wel een beter beeld geeft.
Natuurlijk is het aan de partijen om de mensen naar de stembus te krijgen en op hun partij te doen laten stemmen. Maar ook zo'n stemwijzer heeft veel invloed op dat proces. Bleek dat sommige partijen er standaard beter uitkwamen dan anderen, en volgens mij laten veel mensen zich ook leiden door zo'n website.
-
Is er wel een partij waar we op kunnen stemmen? Er zijn maar weinig partijen die echt door hebben wat er speelt/leeft in 'onze' samenleving. Daarnaast vallen er al een hoop partijen af die zich alleen maar focussen op de randstad. Tsja waar moet je dan op gaan stemmen? Geenpeil? VNL? Deze partijen kunnen zeker wat toevoegen, maar als ze geen zetels gaan scoren heb je er ook helemaal niks aan.
-
VNL is er echt niet voor de kleine luyden hoor. Vlaktaks vermorzelt de middenklasse
-
@Suiz-Luárez_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@spectraaaaa_NL Wilders gaat dan zeggen dat ie het allemaal niet zo heeft bedoeld met Marokkanen en dan zit Rutte zo weer aan tafel
Nee het is andersom. Rutte wil niet meer dat Wilders zijn woorden terug neemt. Want Rutte wil gewoon weer regeren. Wilders gaat echt niet zeggen dat hij het niet zo bedoeld heeft dat doet hij in nog geen duizend jaar.
-
@Scheeftand_NL Niet letterlijk, maar na de verkiezingen matigt ie wel zijn toon, deed ie in 2012 ook hoor.
-
@DominicM_NL hoezo?
-
@DominicM_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
VNL is er echt niet voor de kleine luyden hoor. Vlaktaks vermorzelt de middenklasse
Zonder de werkelijke gevolgen te kennen ben ik in in de basis enorm voorstander van een vlaktaks. Ik word een beetje moe van politieke woorden als 'sociaal' of 'eerlijk' terwijl in mijn ogen de enige eerlijke belastingvorm zou zijn: Een gelijk percentage voor iedereen. Iemand met €20k salaris betaalt dan een tiende van €200k salaris. Dat is pas eerlijk
Maargoed; je zult het niet zeggen zonder te weten wat dat betekent voor die middenklasse, vertel?
-
@Kagchelland_NL Het idee van een progressief belastingstelsel is dat rijken het zich kunnen veroorloven om meer belasting te betalen, omdat ze genoeg geld achter de hand hebben, terwijl armere mensen het geld harder nodig hebben. Als je een (lage) vlaktaks introduceert, gaat de middenklasse er (in theorie) enigszins op vooruit en de hogere klasse veel meer. En waar de middenklasse een groot deel van het beschikbare geld uitgeeft, doen de rijken dat niet. Ze zetten het geld op de bank, terwijl de economie alleen draait als geld rolt. Meer geld voor de rijken betekent dus minder geld in omloop, ook omdat de staatskas er enorm op achteruit gaat. Het misgelopen inkomen aan belastingen moet ergens worden goedgemaakt, en ik heb zo'n gevoel dat de middenklasse dat mag voelen vanwege de afschaffing van allerlei sociale programma's.
Bij een vlaktaks verplaatst het geld zich van de overheid naar de rijken. De overheid kan zich nog inspannen om werkgelegenheid en armoede te bestrijden, de rijken zullen dat minder gauw doen. Omdat ze hun geld achterhouden rolt er minder geld in de economie en zijn er minder banen nodig, waardoor de lonen bovendien laag gehouden kunnen worden.
-
@DominicM_NL Helder verhaal. Maar dit stuk:
"Als je een (lage) vlaktaks introduceert, gaat de middenklasse er (in theorie) enigszins op vooruit en de hogere klasse veel meer. En waar de middenklasse een groot deel van het beschikbare geld uitgeeft, doen de rijken dat niet. Ze zetten het geld op de bank"
Is dit een feit, een aanname of 'hep het gestaan op facebook'?
Ik vind het moeilijk te rijmen dat de middenklasse haar centen uitgeeft als ze meer hebben en de bovenklasse dat oppot. Lijkt me een beetje kort door de bocht.
Mijns inziens zou een (lage) vlaktaks alle lagen van de bevolking direct meer besteedbaar vermogen opleveren. Natuurlijk gaat dit gepaard met rijken die alleen maar willen sparen (tegen welke rente? XD) maar dit zal in alle lagen van de bevolking voorkomen.
Ik denk dat we per saldo met z'n allen heel wat extra BTW zouden afdragen. Een ook hier geldt weer: Waar een 'arme' man een tv koopt van €300 van zijn extra centjes, koopt een rijde vent een auto van €30.000 en is ook daar de afdracht gelijk in percentage maar hoger voor hogere bedragen.
-
@Kagchelland_NL Als je echt rijk bent zet je dat geld niet op een spaarrekeningetje hoor, dan investeer je in vastgoed of zo Ik ben niet principieel tegen vlaktaks, maar ik denk dat het onbetaalbaar is. Geen idee hoeveel belastinginkomsten de overheid mis zou lopen, maar dat loopt sowieso in de vele miljarden. We hebben nog een aardige staatsschuld af te lossen, die moeten we niet juist laten oplopen.
-
@Suiz-Luárez_NL Net alsof de staatsschuld ooit afgelost gaat worden, dat is onmogelijk.
-
@MartijnFC_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Suiz-Luárez_NL Net alsof de staatsschuld ooit afgelost gaat worden, dat is onmogelijk.
Helemaal aflossen niet nee, maar een stuk lager mag wel voordat de rente weer gaat stijgen.
-
Moet je eens kijken naar de staatsschuld van Amerika, dan zou je opnieuw moeten beginnen wil je die aflossen. Maar op schulden is het systeem ook gebaseerd.
Ik vind dat er nu wel evenwichtig weer gekeken kan worden waar het geld naartoe moet en wat de mogelijkheden zijn. De VVD klopt zich wel op de borst met het gevoerde beleid, maar het is van de andere kant ook gewoon een golfbeweging waar niet altijd iemand invloed op heeft.
-
@Jip-Huijs_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Moet je eens kijken naar de staatsschuld van Amerika, dan zou je opnieuw moeten beginnen wil je die aflossen. Maar op schulden is het systeem ook gebaseerd.
Ik vind dat er nu wel evenwichtig weer gekeken kan worden waar het geld naartoe moet en wat de mogelijkheden zijn. De VVD klopt zich wel op de borst met het gevoerde beleid, maar het is van de andere kant ook gewoon een golfbeweging waar niet altijd iemand invloed op heeft.
Inderdaad. En een staatsschuld is (tot op zekere hoogte) helemaal niet erg. Door te lenen kun je investeren, je bezittingen vergroten en vergeet ook niet dat veel van de (lage) rente wordt betaald aan Nederlandse banken en pensioenfondsen. Zolang er is gezonde verhouding is tussen schuld en bbp (zoals nu het geval is) is er weinig reden om extra af te lossen, crisis of geen crisis.
-
@Jip-Huijs_NL Dan mag je je dus nooit op de borst kloppen om economisch beleid? Is immers toch conjunctuur?