Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@SIRclitjeslikker_NL
Nou, volgens tegenstanders is hoe Zwarte Piet zich manifesteert een direct uitvloeisel van koloniale verhoudingen (postkolonialisme), net als bijvoorbeeld etnisch profileren en een 'wit curriculum' op scholen en universiteiten. Ik ben het daar niet mee eens, maar zo wordt dat wel ervaren door bepaalde mensen.Mijn doel was ook geen directe vergelijking. Ik gebruikte het alleen als voorbeeld om aan te geven dat we tradities waar we ver van afstaan sneller verwerpen en tradities waar toevallig zelf binding mee hebben eerder tot (etnische) norm verheffen.
-
@bringdaruckus_NL Lol besnijden zonder toestemming van de persoon zelf is pure verminking. Dat zich geen vuil kan ophopen onder de voorhuid en dat het daarom hygiënischer is is een totaal lachwekkend argument. Dan moet je bijvoorbeeld ook alle nagels van kindjes aftrekken, ook hygiënischer.
oh zie dat Domi dat ook al zie, nja
-
@timeenennaam_NL Lol omdat ze in de Middeleeuwen zo slachtten moeten we het gewoon zo blijven doen? Volgens mij hoef je geen intellectueel te zijn om te zien dat dieren énorm lijden onder deze manier van slachten, die dus totaal onnodig en irrationeel is. Alleen omdat iemand ooit heeft bedacht dat het cool is om 'ritueel' te slachten doen we dat nu nog steeds, slaat nergens op.
Als ik nu in mijn sprookjesboek schrijf dat ik van mijn geloof alleen met mensen mag praten die ik eerst in hun ogen heb gepeppersprayd, ga je dat dan ook zo fel verdedigen? "Ja maar als dat niet mag dan kan hij niet meer met mensen praten, dan kan hij niet meer sociaal functioneren. Waarom beslis jij dat jouw cultuur waar mensen niet zomaar gepeppersprayd worden superieur is?"
Ik snap niet dat je dierenwelzijn zó ondergeschikt maakt aan het geloof van mensen. Van mij mag je geloven wat je wil, maar je moet niet allerlei achterlijke shit bedenken die mens en dier schaadt en het dan goedpraten met 'ja het staat in mijn boek' of 'jezus zegt dat het zo moet'.
-
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
het percentage heb ik niet zelf gecheckt maar dit komt van degene die ik in mijn 'betoog' noemde. Een authoriteit op het gebied van slachten en controleur bij grotere slachtingen zoals bijvoorbeeld voor het offerfeest. Deze man ergerde zich kapot aan de onachtzaamheid van voornamelijk Joodse slagers. Een onrein dier is niets waard en kan gewoon vernietigd worden. Hij zorgde ervoor dat het alsnog geconsumeerd kon worden. Je kunt het je niet voorstellen? Dat heb ik ook wel eens.
Leuk die regels, hier worden ze dan ook relatief goed nageleefd. Je begrijpt dat we het hebben over meer dan anderhalf miljard mensen wereldwijd? Waar waarschijnlijk 1.4miljard van die mensen niet de faciliteiten hebben als hier? Al was het mes wél scherp geweest, dat dier wordt opengesneden, die zeg man ondersteboven gehouden en begint vervolgens minutenlang te spartelen. Maar genoeg over beelden, het gaat om het proces.
Later zeg je tegen Jeroen "je hoeft niet Halal of Koosjer te eten". Klopt, helemaal.
Het probleem is echter dat ik zo'n 15 miljoen kilo kip op voorraad heb en geen kilo is niet-halal. Slachthuizen geven er massaal aan toe omdat ze omzet missen. Daardoor kan de consument niet altijd meer kiezen.
Beetje zwak ook om met iets irrelevants als Zwarte Piet te komen. totaal niet te vergelijken maar ik zou de laatste zijn die er rouwig om is als het wordt verboden.Laten we het bij het onderwerp houden; Halal slachten is middeleeuws, onnodig dierenleed, veelal onhygiënisch (hogere collageenwaarden in de eetbare spieren vanwege stress en paniek) en mag wat mij betreft direct verboden worden.
-
Waar is scheeftand dit was like zijn enige politieke issue
-
@Kagchelland_NL
Je hoeft me niet te overtuigen dat de traditionele manier van slachten onaangenamer is voor een dier. Bij verdoven zijn volgens mij ook wel de nodige technische nadelen, maar over het algemeen begrijp ik zeer goed het perspectief van het dier. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik mis in jouw betoog nog steeds hoe je omgaat met de impact die dergelijke regelgeving heeft op mensen in de maatschappij. Ik wil wel horen waarom dat niet relevant voor je is. Waarom speelt de groep die deze slacht hanteert geen rol in het betoog (zoals GL en PvdD dit perspectief ook altijd irrelevant achten), maar alleen het dier ? Omdat je hun geloof niet deelt? Heeft onze vleesindustrie en politiek het eigenaarschap op dieren, dat zij mogen bepalen hoe ze aan hun einde moeten komen?De middeleeuwen is overigens een (moderne) tijdsaanduiding die verder niets zegt over de waarde of betekenis van iets uit het heden of verleden. Dat de middeleeuwen in de volksmond 'dom' betekent is evident, maar bij een historicus scoor je er niet echt punten mee Middeleeuwse huishoudens waren in ieder geval wel in staat hun eigen voedsel/vlees te bereiden, iets wat men in deze samenleving niet meer kan omdat we daarvoor afhankelijk zijn van machines.
-
@DominicM_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Waar is scheeftand dit was like zijn enige politieke issue
Ik ben weleens bang dat men in het jaar 2500 men toevallig op posts van Scheeftand stuit en onze tijd daarom de Tweede Middeleeuwen doopt
-
Tim ik wil ook graag je mening weten inzake gedwongen besnijdenis. Is ook cultuur, moeten we gewoon zo houden?
-
Middeleeuwse huishoudens waren in ieder geval wel in staat hun eigen voedsel/vlees te bereiden, iets wat men in deze samenleving niet meer kan omdat we daarvoor afhankelijk zijn van machines.
Wat is dit voor een onzin dan? Het is niet alsof die mensen op het vlees gingen zitten en het dan gaar werd, ook zij gebruikten "machines"
-
@Suiz-Luárez_NL
Ik vraag me oprecht af. Wat kan het jou eigenlijk schelen? Hoor jij hele groepen klagen dat ze verminkt zijn? Hebben zij er last van? Jagen zij de ziektekosten omhoog?Ik vind het persoonlijk kindermishandeling om kids iedere dag 20 km naar school te laten fietsen zoals veel nederlanders doen. Maar geef ik verder er ook maar iets om? Nahh ik heb er totaal geen last van. Doe je ding
-
@Kagchelland_NL
Je hoeft me niet te overtuigen dat de traditionele manier van slachten onaangenamer is voor een dier. Bij verdoven zijn volgens mij ook wel de nodige technische nadelen, maar over het algemeen begrijp ik zeer goed het perspectief van het dier. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik mis in jouw betoog nog steeds hoe je omgaat met de impact die dergelijke regelgeving heeft op mensen in de maatschappij. Ik wil wel horen waarom dat niet relevant voor je is. Waarom speelt de groep die deze slacht hanteert geen rol in het betoog (zoals GL en PvdD dit perspectief ook altijd irrelevant achten), maar alleen het dier ? Omdat je hun geloof niet deelt? Heeft onze vleesindustrie en politiek het eigenaarschap op dieren, dat zij mogen bepalen hoe ze aan hun einde moeten komen?Die vraag is natuurlijk andersom ook te stellen. Hoe ga je om met de impact op slachthuizen die tegenwoordig Halal móéten slachten omdat men anders niet genoeg verdient om te blijven bestaan? En wat voor impact heeft dat op mensen in de maatschappij die liever niet Halal willen eten?
Zeker deels omdat ik het geloof niet deel, maar een groter deel is het feit dat ik een dierenliefhebber ben. Eerder in de discussie zei ik al dat dat wellicht hypocriet klinkt als verkoper van vlees maar als je dan toch dieren houdt, voedt en slacht; doe het dan zo pijnloos mogelijk.
Die opmerking over middeleeuwen was ook niet richting de enige die er anders tegenaan kijkt hoor
-
@bringdaruckus_NL Het probleem is juist dat niemand zich er druk om maakt. In artikel 11 van onze grondwet staat dat iedereen recht heeft op onaantastbaarheid van zijn lichaam, maar dat lijkt in dit geval totaal vergeten te worden. Waarom moeten we in jongens' geslachtdelen gaan snijden nog voor ze daar zelf iets over kunnen zeggen?
Maar jouw mening was me wel duidelijk, wilde graag die van Tim
-
@Suiz-Luárez_NL
Als niemand zich er druk over maakt dan hebben de slachtoffers er blijkbaar geen last van. -
@Suiz-Luárez_NL
Ik heb geen idee, is dit een bestaand probleem onder mensen dan?Ik ben niet zo bekend met dit issue (als dit echt een issue is). Ik weet niet wat redelijke argumenten voor en tegen zijn, wat besnijdenis precies betekent voor mensen en wat voor concrete invloed het op de gezondheid oid heeft. Dat soort dingen wil ik altijd wel weten voor ik een mening vorm, anders ga je als buitenstaander op emotie onzin verkopen.
-
Wat het voor de gezondheid betekent weet ik ook niet precies, maar je kan je toch moeilijk voorstellen dat het zo goed voor je is dat het niet een jaartje of 16 kan wachten.
-
@timeenennaam_NL Voor de gezondheid maakt het niks uit, je bent net zo gezond besneden als onbesneden. Er zijn argumenten te bedenken vóór besnijden ('hygiënischer') en tegen (minder gevoel), maar daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat erom dat je in mensen hun lichaam gaat snijden nog voordat ze daar zelf iets over kunnen zeggen. En er zijn zeker wel mensen te vinden die achteraf helemaal niet blij zijn dat ze zonder hun toestemming besneden zijn (@Delano).
Het is ergens wel grappig dat die mensen die voor besnijdenis zijn geloven in een almachtige God, maar die God faalt wel in het creëren van een gezond lichaam, want al bij geboorte moet er gesneden worden in penissen om het goed te krijgen. Dan is er toch iets mis met je geloof lijkt me.
-
@SIRclitjeslikker_NL
als je jong bent geneest het sneller en is het ook eenvoudiger. Beetje te vergelijken met je amandelen knippen. Als kind is het ff last hebben en ijsjes eten, als volwassene is het een drama.In Amerika is trouwens standaard net nadat het kind geboren is de vraag: wil je hem besnijden? Daar is ook gewoon meer dan de helft besneden
-
@bringdaruckus_NL Weet dat het in Amerika normaal is, dat vind ik ook weerzinwekkend
-
Laten we Amerika niet als maatstaf gebruiken voor onze in verhouding veel beschaafdere Noord West-Europese wereld. Ongeveer 80% van de mensen is daar ook gelovig.
-
@SIRclitjeslikker_NL Maar ze besnijden daar veelal niet om religieuze redenen. Weet niet wat erger is: besnijden vanwege sprookjes of gewoon omdat het je leuk lijkt.