Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@Kagchelland_NL
Werkelijk halal-vlees kan toch nooit op industriële wijze worden geproduceerd? Hoe kan dit nou winstgevend voor slachthuizen zijn? -
@timeenennaam_NL Ik weet niet of het slim is om hier eerlijk op te antwoorden
-
@jeffreyelzinga_NL Ja dat is leuk dat het al 60 jaar aan de gang is, echter waren er toen nog geen nieuwe technieken voor het overbrengen van warmte/energie. Daarnaast is bijvoorbeeld het warmte als zijnde begrip ook nog niet gereguleerd in wetgeving, waardoor je itt elektriciteit of water ook minder opties hebt als overheid zijnde.
-
@timeenennaam_NL We geloven toch ook niet meer dat de goden boos zijn als het onweert? Door inzicht en (technlogische) vooruitgang worden we steeds wat slimmer. Ik vind het jammer dat we op dit moment nog niet zo ver zijn, maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat iedereen het met me eens is. Kan alleen nog wel een paar duizend jaar duren want die geloofsovertuigingen worden vakkundig van generatie op generatie geïndoctrineerd.
Als toevoeging daarop wil ik zeggen dat de meest beschaafde en welvarende landen als IJsland al percentages van boven de 90 kennen als het gaat om atheïsme.
-
Verbaast me ook niet dat in murica meer dan 50% gelovig is. Al wil ik die mensen niet dom noemen, dat is idd gewoon indoctrineert
-
De anti-elitaire volksheld die de boel eens flink gaat opschudden
-
@Suiz-Luárez_NL
Democratie wordt in onze samenleving ook geïndoctrineerd, evenals het idee dat mensen (en dus blijkbaar tegenwoordig ook dieren) bepaalde rechten/vrijheden hebben. Deze indoctrinatie van generatie op generatie accepteer jij (je noemt het zelfs 'beschaafd'). Dit accepteer je omdat je met recht positieve gevolgen van deze denkbeelden ziet. Dit mechanisme is precies hetzelfde bij religieuzen, die met recht positieve gevolgen van hun denkbeelden zien. Wat ik hiermee wil zeggen is enkel dat je vrij weinig recht van spreken religie te verwerpen op basis van het argument van indoctrinatie van nature iets slechts is.Ik ben het met je eens dat techniek ons in staat stelt meer te weten (dat is iets anders dan slim zijn imo). Echter wordt het met de immense hoeveelheid aan informatie steeds moeilijker om allereerst kennis te controleren en vervolgens als individu te bepalen wat waar en wat niet waar is.
Een tweede punt is dat 'meer weten' of 'slimmer zijn' niet automatisch betekent dat we nu in de dagelijkse praktijk moreel betere beslissingen nemen dan de mensen in het verleden.Op je toevoeging wil ik slechts opmerken dat in de moderne samenlevingen waar religie vervangen werd door atheïsme de meest afschuwelijke excessen hebben plaatsgevonden. Beschaving en welvaart koppelen aan atheïsme is veilig als je IJsland als voorbeeld geeft.
-
@timeenennaam_NL Hoezo is democratie geïndoctrineerd? Niemand vertelde mij van kleins af aan dat democratie het hoogste is. Heb ook nooit elke zondag naar een gebouw gemoeten waar ze dat er nog eens inwreven. Ik hoefde voor het eten niet de democratie te bedanken voor mijn voedsel. Ik hoefde niet elke dag 8x te bidden naar de kant waar democratie is uitgevonden. Ik moest ook niet naar een school waar ze zeiden dat democratie het beste ooit is. Sterker nog, ze vertelden zelfs dat er ook nog andere bestuursvormen zijn, wat een objectiviteit.
-
@Suiz-Luárez_NL Ohja er was ook geen boek waarin stond dat democratie het hoogste is en dat je alle andere bestuursvormen moet doodmaken.
-
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Democratie wordt in onze samenleving ook geïndoctrineerd, evenals het idee dat mensen (en dus blijkbaar tegenwoordig ook dieren) bepaalde rechten/vrijheden hebben.
-
@timeenennaam_NL Interessant punt, maar ben het gedeeltelijk oneens met de eerste zin. Ik denk dat vrijheid en gelijkheid (en de daaruit voortvloeiende democratie) meer een natuurlijk instinct zijn. Als klein kind vind je zelf dat je zelf mag bepalen wanneer je snoep mag, hoe laat je naar bed mag, en vind je dat je net zoveel te zeggen hebt over waar jullie op vakantie heen gaan.
Het enige wat vervolgens geïndoctrineerd wordt is op welke manier jouw vrijheid en gelijkheid beperkt wordt door die van een ander.
-
en vooral ook door gezag van bovenaf
-
@jeffreyelzinga_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@De-Boterbloemen_NL dus jij denkt dat de enige armen de uitkeringtrekkers zijn? Wat dacht je van al die mensen die hun banen zijn verloren en werken onder het minimum norm zonder pensioen rechten? Of die mensen die jouw huis op en top maken maar op hun 50e afgekeurd worden en nog amper rond komen?
Nee hoor, ik geef ook aan "de meeste", er zijn ook mensen die er niks aan kunnen doen en daar moet ook een oplossing voor gezocht worden.
Dat doe je alleen niet door iedereen lekker wat geld te geven, je moet de uitkeringen lekker ver versoberen zodat mensen aan het werk gaan. Maar dan wel gelijk wat voor de uitzonderingsgevallen regelen.Ook vindt ik het geen gek idee om de mensen die zware beroepen hebben beter te belonen. Die mensen kunnen overigens zichzelf ook gewoon laten omscholen!
-
@DominicM_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@De-Boterbloemen_NL jesus christ
Tja, er zijn ook mensen zoals ik die het beste met het land voor hebben!
-
@Suiz-Luárez_NL
Je wil dus eigenlijk beweren dat je geheel vrijwillig, zonder enige beïnvloeding vanuit media, ouders en de rest van je omgeving democratische waarden hebt omarmd? -
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Ik denk dat vrijheid en gelijkheid (en de daaruit voortvloeiende democratie) meer een natuurlijk instinct zijn.
Ik zou eerder willen zeggen dat conflicten oplossen met geweld meer een natuurlijk instinct is dan vrijheid en gelijkheid. Mag ik concluderen dat jij meent dat mensen als democraat worden geboren?
-
@timeenennaam_NL mmm, moet toegeven dat ik hier niet zo vaak over heb nagedacht en me wellicht op glad ijs bevind.
Is moeilijk vast te stellen omdat indoctrinatie eigenlijk al begint voordat je zelf kan praten, maar vast staat dat het een proces is om kinderen gezag aan te leren en ik denk in ieder geval dat gezag accepteren niet iets natuurlijks is. Dat duidt er voor mij op dat vrijheid (niemand kan de baas over mij spelen) en op (gelijkheid -> we hebben allemaal evenveel te zeggen over dingen die ons allemaal aangaan) dat wel zijn. Dat sluit verder helemaal niet uit dat geweld de eerste primitieve reactie is wanneer iemand anders dus wel de baas probeert te spelen over jou of dingen die jou aangaan. Naarmate gezagsverhoudingen zijn aangeleerd zal men zelf ook in een gezagsrol proberen te geraken.
Naja dit typ ik al denkende, zou me niks verbazen als een kindpsycholoog dit weer helemaal ontkracht.
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@timeenennaam_NL Interessant punt, maar ben het gedeeltelijk oneens met de eerste zin. Ik denk dat vrijheid en gelijkheid (en de daaruit voortvloeiende democratie) meer een natuurlijk instinct zijn. Als klein kind vind je zelf dat je zelf mag bepalen wanneer je snoep mag, hoe laat je naar bed mag, en vind je dat je net zoveel te zeggen hebt over waar jullie op vakantie heen gaan.
Het enige wat vervolgens geïndoctrineerd wordt is op welke manier jouw vrijheid en gelijkheid beperkt wordt door die van een ander.
https://en.wikipedia.org/wiki/Original_position
dit vind je wel interessant denk ik
-
@Dave-Jansen_NL Graag gedaan.