Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@SIRclitjeslikker_NL Ik ben het niet helemaal met je eens. Een minderheidskabinet zal voor elke kwestie met andere partijen om de tafel moeten terwijl een meerderheidskabinet ook bepaalde maatregelen die in een regeerakkoord zijn afgesproken makkelijk door de kamer kunnen loodsen.
In Nederland kun je nooit op alle punten een coalitieakkoord sluiten, maar je kunt wel op een flink aantal punten dit doen, waardoor je wat makkelijker kunt regeren en ook je beleid waar kunt maken.
Het gaat mij er juist om dat een dergelijk akkoord vooraf wordt gesloten en niet tijdens de regeerperiode over alles geheel moet worden onderhandeld. Als minderheidskabinet kun je namelijk nog zoveel leuke ideeën hebben, maar uiteindelijk zul je dus bij elk stukje van de puzzel om tafel moeten met verschillende partijen.
Nee, ik hoop dat of de SP eindelijk eens kapt met koppig te doen en gaat praten of dat D66 afstapt van dat euthanasieplan en de CU aan tafel uitnodigt, lijkt mij het meest voor de hand liggend.
-
@Jip-Huijs Mij lijkt het juist gezond om de kamer serieus nodig te hebben bij belangrijke voorstellen. We hebben het over een minderheidskabinet van 68 zetels die aan de goedkeuring van één extra partij genoeg heeft en daarvoor compleet verschillende kanten op kan. Als dat niet lukt weet ik het ook niet meer. We hebben het niet over een minderheidskabinet van 40 zetels dat bij verschillende partijen moet smeken iets voor elkaar te kunnen krijgen.
Daarbij kun je ook van te voren om gedoogsteun voor verschillende thema's onderhandelen. Zo kunnen de uitkomsten van de onderhandelingen met GroenLinks toch nog vruchtbaar blijken en kan de CU om de tafel op punten waar ze D66 niet mee in de haren strijken. Het lijkt mij met deze uitslag de meest wenselijke oplossing.
-
@SIRclitjeslikker_NL
Het risico van een minderheidskabinet dat op zoek moet naar minderheden is wellicht wel dat het onzekerheid kan geven bij maatregelen met financiële gevolgen. Als het een keer niet lukt om een minderheid te vinden voor een bezuinigingsplan, kan er een tekort op de begroting ontstaan. -
@bringdaruckus_NL delano held
-
Kan iemand mij inlichten over wat GL nu precies niet goed vond aan het migratiebeleid? Vonden ze het te rechts ofzo?
-
@Dordt-ja_NL Het idee dat je je economische voortgang zo precies en zo ver vooruit moet plannen stamt nog uit de tijd van de kolchozen en de sovchozen joh.
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
an iemand mij inlichten over wat GL nu precies niet goed vond aan het migratiebeleid? Vonden ze het te rechts ofzo?
De deals die de andere partijen met Noord-Afrikaanse landen en Turkije wouden sluiten over het terugsturen van vluchtelingen die de zee proberen over te steken en de vergroting van de opvang in de regio stond ze niet aan geloof ik. Groenlinks meent dat asielzoekers hier veel beter af zijn en moedigt mensen graag aan om op zee rond te dobberen.
Heel raar om je poot daar stijf over te houden als Groenlinks zijnde, er is maar een erg klein gedeelte van de kiezers die de immigratie niet wilt beperken dus ze proberen gewoon iets te eisen wat compleet tegen de wil van de kiezer ingaat.
-
@SIRclitjeslikker_NL Het lijkt alsof Groenlinks helemaal niet in het kabinet wil. Graag of niet, lijkt de gedachte te zijn geweest.
-
@timeenennaam_NL ze willen het linkse ecosysteem van Lesbos in stand houden. Lees maar even op Geenstijl, stukje over de Nederlandse kranten die de Griekse toestanden op die eilanden heel erg anders weergeven dan de Grieken het zien.
-
Zelfde eigenlijk met het klimaat. Ook een miljardenbusiness waarop fact checks moelijk zijn waar NGO's, de EU, en linkse partijen een slaatje uit proberen te slaan.
-
@hap-slik-weg_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@timeenennaam_NL ze willen het linkse ecosysteem van Lesbos in stand houden. Lees maar even op Geenstijl, stukje over de Nederlandse kranten die de Griekse toestanden op die eilanden heel erg anders weergeven dan de Grieken het zien.
Hoewel Geenstijl natuurlijk redelijk gekleurd is, zit daar zeker een kern van waarheid in. Wat is het meest schrijnende vind is dat de verkiezingsuitslag deze moeilijke formatie al meteen schetste maar iedereen nu verbaasd lijkt te zijn.
Natuurlijk kan het niet met GroenLinks. Zowel VVD als CDA hadden een rechtse campagne. Daarnaast eindigt PVV erg hoog. Zéker op immigratiebeleid lijkt me de 'stem van Nederland' vrij duidelijk. Klaver had hier samen met D66 stappen kunnen maken op het gebied van onderwijs en/of milieu maar gaat nu juist op zijn strepen staan bij het verkeerde onderwerp.
(voor zover wij kunnen weten wat er precies misgegaan is natuurlijk)
-
@hap-slik-weg_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@hap-slik-weg_NL http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2017/06/lekker_lesbos_heeeh_scharen.html
Sorry, ik geloof je best wel, maar lees geen Geenstijl artikelen. Gun ze geen clicks.
-
@timeenennaam_NL Jammer, zou je nieuwsgaring goed doen. Ze brengen zeker veel nieuws naar buiten dat de klassieke media er vooral buiten houden. Er is ook geen politici die niet 's ochtends even Geenstijl checkt.
-
@Kagchelland_NL Precies, maar helaas denkt mooiboy Jesse het in de oppositie te kunnen. Nou op naar nieuwe verkiezingen. Er gaat namelijk toch niks komen, tenzij de PvdA ineens dick gaat sucken.
-
@hap-slik-weg_NL Ik verwacht dat VVD z'n verantwoordelijkheid pakt (als je dat zo kunt noemen) en tóch met PVV aan tafel gaat. Weliswaar tegen de zin in, en het kan stemmen koster over vier jaar, maar een rechts kabinet zie ik zeker zitten en de Nederlandse kiezer heeft er zeker op aangestuurd.
-
@Kagchelland_NL Ik ben dan wel heel benieuwd hoe dat samen moet gaan en met wie.
-
@hap-slik-weg_NL VVD/PVV/CDA/SGP
Eventueel nog Baudet en z'n seniele vriend erbij. Dat is makkelijk een meerderheid. Geert mag meedoen met immigratiebeleid en laat de rest over aan Mark en Sybrand, moet hij bij moties gewoon zijn hand opsteken met de fractie.
-
@Kagchelland_NL Dan kan je het CDA afschrijven over 4 jaar met al die seniele bejaarden die er standaard op stemmen. Ik denk niet dat Buma daar zijn vingers aan gaat branden, maar we gaan het zien.
-
@Kagchelland_NL Hoe ga je het Europabeleid van VVD matchen met PVV? Dat gaat nooit gebeuren.
De reden dat PVV wordt uitgesloten heeft niet met Geert Wilders en zijn uitspraken te maken, maar alles met standpunten en het programma van de partij, waarvan er zelfs een aantal in strijd zijn met de grondwet en/of niet passen in onze rechtstaat.
Nu was dat bij enkele andere partijen ook op 1 of 2 punten (VVD/CDA/SGP/VNL), maar het verkiezingsprogramma van de PVV bevatte de meeste voorstellen die in strijd zijn met internationale verdragen, afbreuk doen aan de rechtsstaat of botsen met de huidige Nederlandse regels; en dat terwijl dit 1 A4 tje was. -
En nu nog eens mijn post lezen