Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@timeenennaam_NL https://www.nytimes.com/interactive/2017/06/14/world/europe/migrant-rescue-efforts-deadly.html?smid=tw-nytimesworld&smtyp=cur&_r=0 ook wel interessant stukje wbt migratie.
-
@Bjorn2321_NL Heb je dit ergens gelezen of heb je zelf verstand van onze grondwet en internationale verdragen?
Daarnaast is er toch niks mis mee om standpunten te hebben die in strijd zijn met internationale verdragen en de grondwet? Dat maakt het alleen moeilijker om ze uit te voeren, maar een grondwet kun je veranderen en een verdrag kun je vaak verlaten.
-
@Kagchelland_NL ''Toegeven op de EU'' is vrij moeilijk. De PVV wil eruit. Je kunt erover discussiëren of het wenselijk is, maar het is mogelijk.
De VVD en het CDA claimen bijvoorbeeld heel conservatief te zijn tegenover machtsuitbreidingen van de EU, maar als je bijvoorbeeld het vrije verkeer van personen handhaaft dwingt dat staten ook al tot een gezamenlijk immigratiebeleid en nauwe samenwerking op het gebied van sociale zekerheid.
De euro zorgt ervoor dat je een gezamelijk begrotings en banktoezicht nodig hebt met alle gevolgen van dien.
Het lijkt er daarnaast op alsof de EU steeds meer gezamenlijk wil regelen om problemen met de open binnengrenzen op te lossen. Zo heeft met het al over een Europees OM, (omdat criminelen makkelijk van het ene naar het andere land glippen) en een Europees leger.
De kant die de EU opgaat is gewoon onvermijdelijk de kant van meer federalisatie. Het standpunt dat de VVD en CDA innemen mbt tot de EU is dan ook een onmogelijk standpunt. Het is echt alles of niet, je moet alle voors en tegens afwegen en besluiten of je eruit wilt of er vol in mee wilt gaan maar er is niet echt een tussenoplossing imo.
-
Daarnaast kun je eigenlijk al geen streng immigratiebeleid voeren als lidstaat van de Europese Unie. Sommige Oost-Europese landen doen het wel, maar als je je netjes aan de EU regels houdt kan het niet.
-
4e post op rij
Wat betreft de formatie mis ik de discussie waarom een meerderheidskabinet uberhaupt wenselijk is eigenlijk.
Dus:
-
Waarom moet een minister verbonden zijn aan een politieke partij waarvan hij bij voorbaat al weet dat hij steun uit de kamer gaat krijgen?
-
In hoeverre is het noodzakelijk dat het beleid voor de komende vier jaar van tevoren is vastgelegd? Is het om bepaalde beleidspunten vast te leggen noodzakelijk om dat allemaal in één vaste coalitie te doen?
Gezien de trias politica is het eigenlijk de bedoeling dat de kamer de wetgevende macht is en het kabinet degene die het beleid uitvoert. In de huidige situatie geeft de kamer het kabinet eigenlijk het mandaat om het beleid te maken en uit te voeren en degradeert het zichzelf vooral tot een controlerende rol.
-
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
4e post op rij
Wat betreft de formatie mis ik de discussie waarom een meerderheidskabinet uberhaupt wenselijk is eigenlijk.
Dus:
-
Waarom moet een minister verbonden zijn aan een politieke partij waarvan hij bij voorbaat al weet dat hij steun uit de kamer gaat krijgen?
-
In hoeverre is het noodzakelijk dat het beleid voor de komende vier jaar van tevoren is vastgelegd? Is het om bepaalde beleidspunten vast te leggen noodzakelijk om dat allemaal in één vaste coalitie te doen?
Gezien de trias politica is het eigenlijk de bedoeling dat de kamer de wetgevende macht is en het kabinet degene die het beleid uitvoert. In de huidige situatie geeft de kamer het kabinet eigenlijk het mandaat om het beleid te maken en uit te voeren en degradeert het zichzelf vooral tot een controlerende rol.
Een meederheidskabinet is denk ik zeer wenselijk omdat er best wel veel grote punten zijn die herzien moeten worden.
Een klein voorbeeld daarvan is dat we nu net uit de crisis komen en dan de nederlanders toen veel lastenverzwaring hebben gekregen op alle gebieden. Dit moet herzien worden omdat we nu uit de crisis zijn. Met een minderheidskabinet is het lastig om door te pakken op veel van deze punten en heb je kans dat veel voorstellen er niet doorkomen.Volgens mij doel jij met je eerste punt op het partijprogramma van forum voor democratie die meer een zakenkabinet wil ofniet
-
-
@Bjorn2321_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Kagchelland_NL Snapte de sarcastische opmerking over Geert wel, maar twee posts ervoor zeg je (volgens mij wel serieus) dat VVD met PVV aan tafel moet. Dat lijkt mij volstrekt zinloos.
In het slechtste geval komen er nieuwe verkiezingen waarbij PVV weer wat wint ten koste van VVD, rest redelijk gelijk blijft en het dus nog lastiger wordt,Ik denk dat veel kiezer groenlinks ook niet snappen en dat ze dat ook wel stemmen kan gaan kosten bij een nieuwe stemming. Veel mensen denken dat dat Jesse Klaver bij een volgende formatie weer niet meewerkt gok ik (dus zullen ze het als een weggegooide stem zien denk ik)!
-
@Kagchelland_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@hap-slik-weg_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@timeenennaam_NL ze willen het linkse ecosysteem van Lesbos in stand houden. Lees maar even op Geenstijl, stukje over de Nederlandse kranten die de Griekse toestanden op die eilanden heel erg anders weergeven dan de Grieken het zien.
Hoewel Geenstijl natuurlijk redelijk gekleurd is, zit daar zeker een kern van waarheid in. Wat is het meest schrijnende vind is dat de verkiezingsuitslag deze moeilijke formatie al meteen schetste maar iedereen nu verbaasd lijkt te zijn.
Natuurlijk kan het niet met GroenLinks. Zowel VVD als CDA hadden een rechtse campagne. Daarnaast eindigt PVV erg hoog. Zéker op immigratiebeleid lijkt me de 'stem van Nederland' vrij duidelijk. Klaver had hier samen met D66 stappen kunnen maken op het gebied van onderwijs en/of milieu maar gaat nu juist op zijn strepen staan bij het verkeerde onderwerp.
(voor zover wij kunnen weten wat er precies misgegaan is natuurlijk)
lol natuurlijk heeft vvd een rechtse campagne. Is het ooit anders geweest? Ik vind de VVD juist eigenlijk wat afgezwakt qua immigratie/allochtonen. Bijna iedereen die ik ken die heeft sws niet op vvd gestemd vanwege de integratie maar financieel want er zijn toch ook gewoon niet meer smaken in dit land? Als Hirsi Ali en Verdonk er nog zaten dan was de populariteit van de vvd onder sommige groepen echt wel minder. Met name Hirsi Ali was echt een walgelijk persoon, nog erger dan Wilders
-
@bringdaruckus_NL Hirsi Ali heldin, altijd messcherp over de islam. Enige VVD'er die ik kan pruimen
-
@De-Boterbloemen_NL Meerderheidskabinet is alleen nodig als je ook met die meerderheid kan regeren. Ideale partij (programma) lijkt PvdA, maar die willen (terecht) niet meedoen. CU en GL waren de andere logische kandidaten voor VVD-CDA-D66, maar kunnen het over enkele onderwerkpen totaal niet eens worden.
Voordeel van Minderheidskabinet VVD-CDA-D66 is dat altijd wel GL, CU, PvdA of zelfs een andere partij toch mee zal gaan en je dus in coalitie geen meerderheid hebt, maar toch bijna alle plannen van de minderheidscoalitie kan uitvoeren. Het is alleen totaal niet efficient.
-
@SIRclitjeslikker_NL Ik heb erover gelezen en me er in verdiept, omdat ik al jaren veel interresse heb in politiek. De grondwettelijkheid van partijprogramma's is getoets door de Nederlandse Orde van Advocaten.
Hoofdpunt van de PVV: Nederland de-islamiseren. De islam een wereldwijd erkende religie en Nederland heeft vrijheid van godsdienst in de Grondwet verankerd staan. Hiervoor zal dus eerst Artikel 6 uit de Grondwet geschrapt moeten worden.
In hetzelfde punt staat: Nul asielzoekers erbij. Daar moeten twee VN-verdragen voor worden opgezegd.
De PVV zegt met de-islamiseren 7,2 Miljard te besparen.Een andere grote besparing: Geen geld meer naar ontwikkelingshulp, windmolens, kunst, innovatie, omroep enz. Dit hoeft geen toelichting. Ontwikkelingshulp (nog geen 3 miljard) is internationaal vastgelegd em geen geld voor innovatie is (naast uit de EU stappen) de doodsteek voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Hiermee besparen ze in totaal 10 miljard. (gemiste belastingen van bedrijven die verdwijnen nemen we even niet mee)Dan hebben ze zogenaamd 17 miljard bespaard. Voor dat geld krijgen we van de PVV: Geen eigen risico in de zorg, huren omlaag, AOW op 65 en pensioenen omhoog (kostenberekening nooit uitgevoerd), 2 miljard zorg, 2 miljard politie en defensie, 20 euro per maand kosting op inkomstenbelasting en 30 euro per maand korting op MRB.
Blijft verwonderlijk hoeveel onzin Geert Wilders op 1 A4-tje kan schrijven en dat er zoveel mensen op stemmen, terwijl zeker de helft daarvan niet eens dat ene A4-tje heeft gelezen.
-
@bringdaruckus_NL Mee eens, ze zijn (mijns inziens helaas) milder geworden. Of zou dat komen omdat het zo lijkt vanwege de grote blonde leider van de PVV?
Soms heb ik het idee dat ik hier maar ook op FB en andere media de enige ben die op die partij stemt. Als ik dan weer op een gemiddelde verjaardag of feestje in mijn omgeving ben trekt dat weer recht.
Nu heb ik niet het idee dat ik in één of ander elitair gezelschap ben maar het valt altijd zo op dat digitaal Nederland boos en gefrustreerd is maar ik zie echt alleen maar positivisme, mensen hebben allemaal weer werk, kopen huizen, boeken vakanties en kopen spullen. Ik zie die hele nasleep van een crisis al 3 jaar niet meer. En dan heb ik het over teamgenoten bij voetbal, vrienden, familie en andere bekenden. -
@Kagchelland_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Zijn je vrienden er echt zo van overtuigd dat alleen empirische wetenschap ertoe doet? -
Ik snap de vraag niet? Bedoel alleen maar dat ik het soort van 'algemene gedachtegoed' voor zover je daarover kunt spreken als je reacties ziet onder FB artikelen van NU/Volkskrant/NOS/Telegraaf/AD/Geenstijl totaal niet herken.
Dat kan dus zijn omdat ik in één of andere bubbel leef waarin alles hosanna is maar dat gevoel heb ik niet. Hoe ervaren anderen dat hier dan?
-
@Kagchelland_NL Was een grapje, want positivisme = / = positiviteit. Ik ben op dit moment ook tevreden over mijn financiële situatie, maar ik denk niet dat dat toe te schrijven is aan regeringsbeleid.
-
@DominicM_NL Nee dat sowieso niet, vrij simpel als je dat wel zou doen. Het gaat mij erom dat men dat dus massaal wél doet wanneer het 'slecht' gaat.
Gisteren las ik een artikel dat Rutte "teleurgesteld" zou zijn in de formatie tot nu toe. Dat was ook de headline. Dit artikel werd gedeeld door NU.nl op Facebook en de meest gelikete(?) reactie was: "Ja Nederland ook in jou Rutte, je helpt het land naar de afgrond!!"
En dan denk ik...hoe dan? En waarom? Ik snap dat mensen een aversie hebben tegen het regeerbeleid van de afgelopen jaren maar dit is dus het populairste bericht.
-
@Kagchelland_NL Ik kan wel wat dingen bedenken. Voor kiezers was zorg de afgelopen verkiezing het belangrijkste thema. "Het schort volgens de kiezers aan plannen voor de betaalbaarheid van de zorg. De partijen moeten zich volgens hen vooral inzetten voor het laag houden van het eigen risico, de zorg voor ouderen en het terugdraaien van de marktwerking in de zorg." Dit zijn bij uitstek zaken waarop je als regering beleid kunt maken. Het eigen risico is onder de kabinetten-Rutte explosief gestegen. Zelf maak ik amper gebruik van zorg, maar dit is iets wat mensen voelen. 85 procent van Nederland is tegen bezuinigingen op de zorg, maar die zijn toch doorgevoerd. De ouderenzorg wordt gedecentraliseerd en dat proces verloopt dramatisch, omdat kleinere gemeenten de armslag ontberen om er adequaat mee om te gaan. Marktwerking in de zorg is bij uitstek een VVD-principe en wat mij betreft ook niet wenselijk: de zorg moet geen winstprikkel hebben.
Dat is slechts één terrein. Mensen zijn ook bang dat hun kinderen het slechter krijgen dan zij. Ze steken vele duizenden euro's in de opleiding van hun kind (zeker nadat het kabinet-Rutte de basisbeurs heeft afgeschaft, waar zelfs 79 procent van de VVD'ers tegen was), dat vervolgens jaarlijks moet bedelen om flexcontractjes. Kun je wel roepen dat ze de verkeerde opleiding hebben gekozen, maar liberalisering op de arbeidsmarkt is ook een terrein waarop de overheid invloed kan uitoefenen. Onder de VVD viert de neoliberale principe echter hoogtij. Waar onze (groot)ouders na hun opleiding een goed, vast contract voor het leven hadden, zit de nieuwe generatie in onzekerheid. Het is bovendien, ondanks jouw schets, moeilijker om als starter een huis te kopen, mede omdat vaste contracten zeldzamer worden. We zijn kinderen van de crisis, die niet is veroorzaakt door immigranten, werklozen of ontwikkelingshulp: nee, die is veroorzaakt door corrupte banken, een graaicultuur en neoliberale deregulering. Principes die de VVD alleen in woord wil bestrijden.
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken. Verbroken verkiezingsbeloftes, corruptieschandalen binnen de partij, verhoging van de pensioenleeftijd, toestroom van vluchtelingen, beperkte aanpak van klimaatverandering... zoveel zaken spelen een rol.
-
@Bjorn2321_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@De-Boterbloemen_NL Meerderheidskabinet is alleen nodig als je ook met die meerderheid kan regeren. Ideale partij (programma) lijkt PvdA, maar die willen (terecht) niet meedoen. CU en GL waren de andere logische kandidaten voor VVD-CDA-D66, maar kunnen het over enkele onderwerkpen totaal niet eens worden.
Voordeel van Minderheidskabinet VVD-CDA-D66 is dat altijd wel GL, CU, PvdA of zelfs een andere partij toch mee zal gaan en je dus in coalitie geen meerderheid hebt, maar toch bijna alle plannen van de minderheidscoalitie kan uitvoeren. Het is alleen totaal niet efficient.
Ik denk dat CU het nog op veel punten eens zou zijn netzoals de PVDA, dus als het lukt, is het beter om één van die twee erbij te krijgen.
Natuurlijk ben je het nooit over alle punten eens, maar je kan het wel over het grote deel eens zijn, als je het samen met CU of PVDA over het groote deel eens bent, dan kan je dat grote gedeelte er makkelijker doorheen fietsen!
Als ze een minderheidskabinet hebben dan zullen die andere partijen waarvan ze steun nodig hebben zich veel kritischer opstellen.Wat ik persoonlijk jammer vindt is dat de PVV als rechtse partij zoveel stemmen heeft, dat maakt deze formatie veel lastiger. Als er een rechtse partij is waar die partijen wel mee samen willen werken ipv de PVV dan is het sneller rond!
-
@DominicM_NL Helder verhaal, en de retoriek is natuurlijk duidelijk. Die kenden we allemaal al. Het is ook maar nét hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk. Ik zat al voor alle genoemde punten tegenargumenten te verzinnen maar dan kom je eerder over als een pretentieuze VVD-knuppel dan dat je ook maar iets van jouw post begrijpt.
Waar het bij mij misschien het meest wringt is de onkunde van de mens om veranderingen te accepteren, we klagen alleen maar. Natuurlijk had het beleid er anders uit gezien als andere partijen hadden geregeerd. Misschien waren we 'er' beter uit gekomen, misschien helemaal niet.
Het gaat mij erom dat we sinds de jaren 50 continue in een stijgende lijn hebben gezeten. Mensen kochten huizen en 25 jaar later was het het dubbele waard. Er waren inderdaad carrières van 40 jaar bij één bedrijf en winsten werden overal geboekt. Daar kunnen we dan weer wél aan wennen.Een duidelijke verandering is dat van het vaste contract. Dat verandert, dat komt ook niet meer terug. Dan kunnen we allemaal heel hard huilen, of we accepteren en moeten zorgen dat we meebewegen met de arbeidsmarkt. Ik gooi er nog een dooddoener bij: We moeten blijven presteren, om 09.00 tot 17.00 aanwezig zijn is niet meer voldoende.
Hierbij laat ik het anders wordt de post veel te lang en ik moet nog ff presteren hier op kantoor
-
@Kagchelland_NL Tja, waarom zou je het accepteren als het deels een gestuurd proces is? Waar ligt dan de grens van wat je moet pikken? Ik zie liever dat mensen voor zichzelf opkomen dan dat ze zich als makke schapen in de onzekerheid laten leiden