Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@Kagchelland_NL Ik kan wel wat dingen bedenken. Voor kiezers was zorg de afgelopen verkiezing het belangrijkste thema. "Het schort volgens de kiezers aan plannen voor de betaalbaarheid van de zorg. De partijen moeten zich volgens hen vooral inzetten voor het laag houden van het eigen risico, de zorg voor ouderen en het terugdraaien van de marktwerking in de zorg." Dit zijn bij uitstek zaken waarop je als regering beleid kunt maken. Het eigen risico is onder de kabinetten-Rutte explosief gestegen. Zelf maak ik amper gebruik van zorg, maar dit is iets wat mensen voelen. 85 procent van Nederland is tegen bezuinigingen op de zorg, maar die zijn toch doorgevoerd. De ouderenzorg wordt gedecentraliseerd en dat proces verloopt dramatisch, omdat kleinere gemeenten de armslag ontberen om er adequaat mee om te gaan. Marktwerking in de zorg is bij uitstek een VVD-principe en wat mij betreft ook niet wenselijk: de zorg moet geen winstprikkel hebben.
Dat is slechts één terrein. Mensen zijn ook bang dat hun kinderen het slechter krijgen dan zij. Ze steken vele duizenden euro's in de opleiding van hun kind (zeker nadat het kabinet-Rutte de basisbeurs heeft afgeschaft, waar zelfs 79 procent van de VVD'ers tegen was), dat vervolgens jaarlijks moet bedelen om flexcontractjes. Kun je wel roepen dat ze de verkeerde opleiding hebben gekozen, maar liberalisering op de arbeidsmarkt is ook een terrein waarop de overheid invloed kan uitoefenen. Onder de VVD viert de neoliberale principe echter hoogtij. Waar onze (groot)ouders na hun opleiding een goed, vast contract voor het leven hadden, zit de nieuwe generatie in onzekerheid. Het is bovendien, ondanks jouw schets, moeilijker om als starter een huis te kopen, mede omdat vaste contracten zeldzamer worden. We zijn kinderen van de crisis, die niet is veroorzaakt door immigranten, werklozen of ontwikkelingshulp: nee, die is veroorzaakt door corrupte banken, een graaicultuur en neoliberale deregulering. Principes die de VVD alleen in woord wil bestrijden.
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken. Verbroken verkiezingsbeloftes, corruptieschandalen binnen de partij, verhoging van de pensioenleeftijd, toestroom van vluchtelingen, beperkte aanpak van klimaatverandering... zoveel zaken spelen een rol.
-
@Bjorn2321_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@De-Boterbloemen_NL Meerderheidskabinet is alleen nodig als je ook met die meerderheid kan regeren. Ideale partij (programma) lijkt PvdA, maar die willen (terecht) niet meedoen. CU en GL waren de andere logische kandidaten voor VVD-CDA-D66, maar kunnen het over enkele onderwerkpen totaal niet eens worden.
Voordeel van Minderheidskabinet VVD-CDA-D66 is dat altijd wel GL, CU, PvdA of zelfs een andere partij toch mee zal gaan en je dus in coalitie geen meerderheid hebt, maar toch bijna alle plannen van de minderheidscoalitie kan uitvoeren. Het is alleen totaal niet efficient.
Ik denk dat CU het nog op veel punten eens zou zijn netzoals de PVDA, dus als het lukt, is het beter om één van die twee erbij te krijgen.
Natuurlijk ben je het nooit over alle punten eens, maar je kan het wel over het grote deel eens zijn, als je het samen met CU of PVDA over het groote deel eens bent, dan kan je dat grote gedeelte er makkelijker doorheen fietsen!
Als ze een minderheidskabinet hebben dan zullen die andere partijen waarvan ze steun nodig hebben zich veel kritischer opstellen.Wat ik persoonlijk jammer vindt is dat de PVV als rechtse partij zoveel stemmen heeft, dat maakt deze formatie veel lastiger. Als er een rechtse partij is waar die partijen wel mee samen willen werken ipv de PVV dan is het sneller rond!
-
@DominicM_NL Helder verhaal, en de retoriek is natuurlijk duidelijk. Die kenden we allemaal al. Het is ook maar nét hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk. Ik zat al voor alle genoemde punten tegenargumenten te verzinnen maar dan kom je eerder over als een pretentieuze VVD-knuppel dan dat je ook maar iets van jouw post begrijpt.
Waar het bij mij misschien het meest wringt is de onkunde van de mens om veranderingen te accepteren, we klagen alleen maar. Natuurlijk had het beleid er anders uit gezien als andere partijen hadden geregeerd. Misschien waren we 'er' beter uit gekomen, misschien helemaal niet.
Het gaat mij erom dat we sinds de jaren 50 continue in een stijgende lijn hebben gezeten. Mensen kochten huizen en 25 jaar later was het het dubbele waard. Er waren inderdaad carrières van 40 jaar bij één bedrijf en winsten werden overal geboekt. Daar kunnen we dan weer wél aan wennen.Een duidelijke verandering is dat van het vaste contract. Dat verandert, dat komt ook niet meer terug. Dan kunnen we allemaal heel hard huilen, of we accepteren en moeten zorgen dat we meebewegen met de arbeidsmarkt. Ik gooi er nog een dooddoener bij: We moeten blijven presteren, om 09.00 tot 17.00 aanwezig zijn is niet meer voldoende.
Hierbij laat ik het anders wordt de post veel te lang en ik moet nog ff presteren hier op kantoor
-
@Kagchelland_NL Tja, waarom zou je het accepteren als het deels een gestuurd proces is? Waar ligt dan de grens van wat je moet pikken? Ik zie liever dat mensen voor zichzelf opkomen dan dat ze zich als makke schapen in de onzekerheid laten leiden
-
@Kagchelland_NL Ja als jij tijdens werktijd tijd hebt om dit verhaal te typen snap ik wel dat je een lekker leventje hebt. Misschien kun je Domi's post dan ook even voor me samenvatten. Waardeer zijn bijdrages vaak wel maar geen zin om het te lezen.
-
@Bjorn2321_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Hoofdpunt van de PVV: Nederland de-islamiseren. De islam een wereldwijd erkende religie en Nederland heeft vrijheid van godsdienst in de Grondwet verankerd staan. Hiervoor zal dus eerst Artikel 6 uit de Grondwet geschrapt moeten worden.
De vrijheid van godsdienst is niet absoluut, maar geldt ''behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.''
Wilders interpretatie van de Islam is dat het een ideologie is die mensen oproept de meest verschrikkelijke dingen te doen. Wanneer je die gedachtegang volgt kun je bijvoorbeeld beargumenteren dat je de koran kunt verbieden onder artikel 132 van het wetboek van strafrecht. (was nog een sterker voorbeeld maar kan hem ff niet terugvinden).
Dat is geen populaire interpretatie, maar mensenrechten zijn dusdanig ruim geformuleerd dat er veel interpretatieruimte is, en aangezien de rechter wetten niet aan de grondwet mag toetsen maakt de wetgever die interpretatie. Als een meerderheid van de kamer beargumenteert dat islamistische uitingen in strijd zijn met de openbare orde kunnen zij het dus prima verbieden zonder in strijd te komen met de grondwet.
Mensenrechten zijn meer een politieke dan een juridische aangelegenheid.
Als je artikelen noemt wat betreft die internationale verdragen wil ik daar ook wel op in gaan trouwens, ik geloof namelijk dat we dat wat betreft meer een inspannings dan een resultaatsverplichting hebben.
-
@Kagchelland_NL
Makkelijk likes scoren -
@Kagchelland_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@bringdaruckus_NL Mee eens, ze zijn (mijns inziens helaas) milder geworden. Of zou dat komen omdat het zo lijkt vanwege de grote blonde leider van de PVV?
Soms heb ik het idee dat ik hier maar ook op FB en andere media de enige ben die op die partij stemt. Als ik dan weer op een gemiddelde verjaardag of feestje in mijn omgeving ben trekt dat weer recht.
Nu heb ik niet het idee dat ik in één of ander elitair gezelschap ben maar het valt altijd zo op dat digitaal Nederland boos en gefrustreerd is maar ik zie echt alleen maar positivisme, mensen hebben allemaal weer werk, kopen huizen, boeken vakanties en kopen spullen. Ik zie die hele nasleep van een crisis al 3 jaar niet meer. En dan heb ik het over teamgenoten bij voetbal, vrienden, familie en andere bekenden.Het schreeuwerige en provocerende is vooral verdwenen.
-
@DominicM_NL
Ik had als CDA'er nog tegengestemd in het opiniepanel -
@timeenennaam_NL Ah, rigged poll dus
-
@DominicM_NL 82% of the statistics are made up on the spot.
-
@SIRclitjeslikker_NL #lol het gaat me dan ook niet om lekker leventje maar als ik een half uurtje op FB scroll dan lijkt het alsof Nederland in lichterlaaie staat, er meer voedselbanken dan supermarkten zijn en we allemaal onderaan een heuvel in krotten wonen waar de elite alle shit naar beneden gooit.
En dan heb ik het zéker niet alleen om mensen die dus anti-Islam zijn of pro-Wilders.
-
@Kagchelland_NL Dat komt omdat mensen die een beetje opleiden genoten hebben vaak die berichten niet zullen plaatsen onder zo'n Nu.nl of NOS artikeltje.
-
@hap-slik-weg_NL Ja dat vertel ik mezelf dan maar om die gemoedsrust te krijgen XD ik krijg zo vaak de neiging om te reageren maar meestal kan ik het laten, niet dat er iets te winnen valt natuurlijk
-
@Kagchelland_NL precies dat, je kan die mensen vertellen hoe het zit, maar dan raak je in een discussie met lui die het toch niet snappen.
-
@Kagchelland_NL Heeft er ook mee te maken hoelang je geen seks hebt gehad. Als ik een tijdje droog sta heb ik ook genoeg te zeiken hoor.
@hap-slik-weg_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Kagchelland_NL Dat komt omdat mensen die een beetje opleiden genoten hebben vaak die berichten niet zullen plaatsen onder zo'n Nu.nl of NOS artikeltje.
Mwah, als ik dat lees heb ik vaak het idee dat ik het wel wat mooier en genuanceerder kan verwoorden, maar vaak genoeg deel ik de kern van de kritiek van dat soort mensen wel.
-
Wat is dit topic saai geworden. We konden stemmen, hadden even hoop op veranderingen, en alles is weer zoals het was.
Qouusque tandem, factionum cartellum, patienta nostra abuditur?
-
Politiek is saai inderdaad.
-
@Kagchelland_NL
Ik heb op FB vaak de neiging om op tokkies te reageren. Los het altijd maar op door zo iemand te unfollowen op FB, zodat je die comments niet meer ziet. Eigenlijk heb ik de helft van mijn 'vrienden' ondertussen zo gekickt volgens mij, maarja njah soit, kutverhaal dit. -
@timeenennaam_NL same Ik unfollow eigenlijk iedereen die constant over politiek begint, maakt niet uit met welke inslag