Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@De-Boterbloemen_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Ik ken ook mensen die een master diploma hebben die niet worden aangenomen omdat ze geen werkervaring hebben, bij hen vind ik dat deze mensen desnoods voor een wat slechter loon gewoon ervaring om moeten gaan doen, desnoods ga je daar stage lopen, zodat je naar een paar jaar wel die werkervaring hebt en dus die baan kan krijgen. In jezelf investeren noem ik dat.
Ik vind 8k betalen voor een studie ook wel in jezelf investeren eigenlijk
-
@DominicM_NL mee eens daar waarschuwde ze ook voor ja, mee eens. Het is te hopen dat Donald J Drumpf snel een Impeachment krijgt waarbij hij geen president meer kan zijn. Maar aan andere kant hoe veel beter/slechter is Mike Pence. Hoorde al nog voor Trump begon dat Pence nog veel enger is....
-
@Glennevire_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@DominicM_NL mee eens daar waarschuwde ze ook voor ja, mee eens. Het is te hopen dat Donald J Drumpf snel een Impeachment krijgt waarbij hij geen president meer kan zijn. Maar aan andere kant hoe veel beter/slechter is Mike Pence. Hoorde al nog voor Trump begon dat Pence nog veel enger is....
Pence heeft zo'n beetje alle nadelen van Trump (+ extreme religekkie die vrouwen verplicht om hun geaborteerde foetus te begraven) en niet de voordelen van Trump (anti-TPP, vermakelijk op Twitter). Dus doe mij dan toch maar Trump
-
@DominicM_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@De-Boterbloemen_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Ik ken ook mensen die een master diploma hebben die niet worden aangenomen omdat ze geen werkervaring hebben, bij hen vind ik dat deze mensen desnoods voor een wat slechter loon gewoon ervaring om moeten gaan doen, desnoods ga je daar stage lopen, zodat je naar een paar jaar wel die werkervaring hebt en dus die baan kan krijgen. In jezelf investeren noem ik dat.
Ik vind 8k betalen voor een studie ook wel in jezelf investeren eigenlijk
Helemaal mee eens, mijn hbo studie was ook niet gratis.....
Maar je hebt bij de overheid (als ik het goed heb) tijd zat om terug te betalen met 0% rente. Dan kan zo'n student toch eerst een half jaar / jaar voor een minimumloon ervaring op doen en daarna voor die baan gaan waar je de wel aangenomen kan worden omdat je ervaring hebt? Dan kan je vanaf dat moment gaan terugbetalen, want als je uiteindelijk een hbo baan hebt, verdien je ook meer (waarvoor je geïnvesteerd hebt door 8k studie te volgen) zodat je dan eerst je studie terugbetaalt en daarna een hoger loon hebt. -
@DominicM_NL anti-TPP is idd heel fijn. Jammer dat je daar nu niks meer over hoort dat Trump dat omzeep helpt. Heb werkelijk waar geloof je niet op De Correspondent gelezen dat Trump nooit Klimaat toezegggingen heeft gedaan /VS en dat ie in zn volste recht staat om terug te trekken uit Parijs akkoord omdat VS er nooit onderdeel van was.
-
@SIRclitjeslikker_NL
@bringdaruckus_NL
Stemmen voor de burgemeester vind ik altijd zo'n populistisch gelul. Ten eerste omdat er dan budget moet worden uitgetrokken voor zo'n heel verkiezingscircus per stad.
Dat zou nog te billijken zijn, was het niet dat, ten tweede, er naar alle waarschijnlijkheid net als bij de gemeenteraadsverkiezingen toch vrijwel niemand echt gaat stemmen als puntje bij paaltje komt. De "gekozen" burgemeester vertegenwoordigt met geluk dan alsnog maar 20% van de bevolking.
Ten derde wordt de burgemeester indirect al gekozen door het volk bij de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraad kiest immers de burgemeester. De kiezer kan dus via de gemeenteraadsverkiezingen hier invloed op uitoefenen als het dat wil, net als je via de Provinciale Statenverkiezingen invloed kunt uitoefenen op de samenstelling van de Eerste Kamer. -
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@SIRclitjeslikker_NL
@bringdaruckus_NL
Stemmen voor de burgemeester vind ik altijd zo'n populistisch gelul. Ten eerste omdat er dan budget moet worden uitgetrokken voor zo'n heel verkiezingscircus per stad.
Dat zou nog te billijken zijn, was het niet dat, ten tweede, er naar alle waarschijnlijkheid net als bij de gemeenteraadsverkiezingen toch vrijwel niemand echt gaat stemmen als puntje bij paaltje komt. De "gekozen" burgemeester vertegenwoordigt met geluk dan alsnog maar 20% van de bevolking.
Ten derde wordt de burgemeester indirect al gekozen door het volk bij de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraad kiest immers de burgemeester. De kiezer kan dus via de gemeenteraadsverkiezingen hier invloed op uitoefenen als het dat wil, net als je via de Provinciale Statenverkiezingen invloed kunt uitoefenen op de samenstelling van de Eerste Kamer.Dus jij denkt dat alle mensen uit Arnhem erop zaten te wachten dat er een PVDA'er burgemeest wordt? Indirect kiezen ze er zelf voor zeg je, maar volgens mij hebben ze met de verkiezingen wel duidelijk gemaakt dat ze daar wel klaar mee zijn.......
-
partij zal ze denk ik niet eens boeien. Maar zo'n Marcouch weet volgens mij amper waar Arnhem is...
-
@timeenennaam_NL Idd vandaar dat ze met 5 zetels in de gemeenteraad zijn oververtegenwoordigd, die PvdA'ers.
-
@timeenennaam_NL Dat iets al een enigszins democratisch gehalte heeft betekent niet dat het niet democratischer kan.
Dit is in feite hetzelfde als beargumenteren dat we geen referenda nodig zouden hebben omdat we al voor de bezetting van de tweede kamer stemmen.
De keuze voor een burgermeester is allemaal vriendjespolitiek en moet kunnen worden gecorrigeerd door de inwoners van een stad. Kleine moeite.
-
@bringdaruckus_NL En vindt dat PVV'ers niet bij de politie zouden mogen....
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@timeenennaam_NL Dat iets al een enigszins democratisch gehalte heeft betekent niet dat het niet democratischer kan.
Dit is in feite hetzelfde als beargumenteren dat we geen referenda nodig zouden hebben omdat we al voor de bezetting van de tweede kamer stemmen.
Dat is ook precies mijn argument voor het niet houden van referenda.
Ik heb liever dat we als land bestuurd worden door politici die alle inhoud kennen van materie die mij in ieder geval vaak te complex is, dan door jan en alleman erop te laten stemmen. Ik denk dat het enige (gelukkig raadgevende) referendum een schoolvoorbeeld is van waarom het niet werkt.Het eerste referendum komt langs en niemand stemt op de kwestie maar omdat er een vliegtuig is neergeschoten en omdat we tegen het kabinet willen schoppen. Het enige pluspunt was dat het tijdens dat referendum al duidelijk werd dat de PvdA praktisch zou verdwijnen tijdens te verkiezingen.
-
Ja, die 3,2% inderdaad, die willen we niet hebben. Dat onzichtbare MH17-percentage idem.
-
Fake news
-
Wat betreft de burgemeester: Discussietechnisch gezien is Tim zijn argument dat er al een democratisch gehalte is slechts een argument waarom het niet nodig zou zijn. Daar kan je dan verder wel achterstaan, maar het beargumenteert niet waarom het een slecht idee is (waar zijn de negatieve gevolgen) Zelfde geldt voor het feit dat het miss maar 20% boeit. Dat is beter dan wanneer 0% meebeslist. Enige negatieve element zijn dus de kosten.
-
Wat betreft de referenda: Bij de tweede Kamerverkiezingen stemmen toch ook mensen die zich niet in de materie verdiept hebben? Een hoop mensen zeker ook wel, ik wil zelf namelijk absoluut niet gaan doen alsof wij allemaal een stel achterlijke makke schapen zijn, maar een enkeling kiest vanuit de onderbuik voor de PVV, de ander heeft in de krant gelezen dat Nederland een gaaf land is en dat we normaal moeten doen, en weer een ander heeft misschien net toevallig an inconvenient truth gezien en nog geen bronnen vanuit een andere hoek tot zich genomen.
Het blijkt nu juist dat mensen in landen waar ze bindende referenda hebben meer interesse in en verstand van politiek hebben, zo bezien zou je dit ook om kunnen draaien naar een argument voor referenda. Zo komt men ook bij de tweede kamer verkiezingen tot beter overwogen keuzes.
-
@DominicM_NL
Wat is dat voor onderzoek zeg, alsof iemand in een vragenlijst serieus invult dat hij/zij tegen stemde om de regering te dwarsbomen -
Ik kan mij geheel vinden in Kagchels post over referenda.
Het houden van referenda is mijns inziens zeer onpraktisch en past ook helemaal niet meer bij deze tijd.
Referenda komen feitelijk uit de klassieke Atheense democratie, waar op de polis Atheense burgers op gezette konden meebeslissen over stadszaken. Politiek was hier dus in het publieke domein en er werd uitgegaan van participatie van burgers. Hoewel er destijds ook kritiek was (rijke burgers met veel landbezit waren standaard de lul, demagogen en waan van de dag bepaalden vaak stemmingen) werkte om twee redenen: burgers wilden participeren omdat zij op stedelijk niveau direct resultaat zagen en burgers konden participeren omdat zij simpelweg genoeg tijd en productiemiddelen (slaven) hadden om hun werkzaamheden in de steek te laten.
Toen Robespierre tijdens de Franse Revolutie het begrip 'democratie' weer introduceerde, koppelde hij dat aan het begrip 'volkswil'. Na de excessen van de Terreur werd echter gezocht naar een nieuwe invulling van democratie. Referenda werden, mijns inziens zeer terecht, terzijde geschoven en vervangen door vertegenwoordiging. In een globaliserende en complexe samenleving hebben we als burger immers geen zicht op zaken als diplomatieke verhoudingen en we hebben ook geen directe lijnen met adviserende raden als SER, CBS etc. Dus wat doen we? We kiezen allemaal 1x in de vier jaar iemand uit die ons vertegenwoordigt op politiek gebied en dus beslist op basis van kennis die we zelf niet kunnen/willen vergaren omdat we simpelweg andere dingen willen doen, zoals werken/studeren etc.
Behalve dat referenda niet meer passen bij de complexiteit en (inter)nationale omvang van de politieke ontwikkelingen, is het dus ook een minachting van zowel kiezers als politici.
Als iemand stelt dat referenda wenselijk zijn, suggereer je dat het electoraat, inclusief jezelf, zelfs te dom zijn om uit al die keuzes een juiste vertegenwoordiging samen te stellen. Dan zeg je eigenlijk: "we hebben een tijdje terug wel onze volksvertegenwoordigers gekozen om voor ons de politieke zaken te regelen, maar eigenlijk kunnen we dat niet serieus nemen want ik vertrouw mijn eigen gekozen vertegenwoordiger toch bij voorbaat niet." -
Zo, lekker lang kutverhaal weer zeg
-
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Ik kan mij geheel vinden in Kagchels post over referenda.
Het houden van referenda is mijns inziens zeer onpraktisch en past ook helemaal niet meer bij deze tijd.
Referenda komen feitelijk uit de klassieke Atheense democratie, waar op de polis Atheense burgers op gezette konden meebeslissen over stadszaken. Politiek was hier dus in het publieke domein en er werd uitgegaan van participatie van burgers. Hoewel er destijds ook kritiek was (rijke burgers met veel landbezit waren standaard de lul, demagogen en waan van de dag bepaalden vaak stemmingen) werkte om twee redenen: burgers wilden participeren omdat zij op stedelijk niveau direct resultaat zagen en burgers konden participeren omdat zij simpelweg genoeg tijd en productiemiddelen (slaven) hadden om hun werkzaamheden in de steek te laten.
Toen Robespierre tijdens de Franse Revolutie het begrip 'democratie' weer introduceerde, koppelde hij dat aan het begrip 'volkswil'. Na de excessen van de Terreur werd echter gezocht naar een nieuwe invulling van democratie. Referenda werden, mijns inziens zeer terecht, terzijde geschoven en vervangen door vertegenwoordiging. In een globaliserende en complexe samenleving hebben we als burger immers geen zicht op zaken als diplomatieke verhoudingen en we hebben ook geen directe lijnen met adviserende raden als SER, CBS etc. Dus wat doen we? We kiezen allemaal 1x in de vier jaar iemand uit die ons vertegenwoordigt op politiek gebied en dus beslist op basis van kennis die we zelf niet kunnen/willen vergaren omdat we simpelweg andere dingen willen doen, zoals werken/studeren etc.
Behalve dat referenda niet meer passen bij de complexiteit en (inter)nationale omvang van de politieke ontwikkelingen, is het dus ook een minachting van zowel kiezers als politici.
Als iemand stelt dat referenda wenselijk zijn, suggereer je dat het electoraat, inclusief jezelf, zelfs te dom zijn om uit al die keuzes een juiste vertegenwoordiging samen te stellen. Dan zeg je eigenlijk: "we hebben een tijdje terug wel onze volksvertegenwoordigers gekozen om voor ons de politieke zaken te regelen, maar eigenlijk kunnen we dat niet serieus nemen want ik vertrouw mijn eigen gekozen vertegenwoordiger toch bij voorbaat niet."Lijkt me een heel gezonde instelling, om eerlijk te zijn. Ik zie het probleem ervan ook niet in. Als je nagaat hoe vaak politici liegen en draaien, is het niet meer dan logisch om ze te wantrouwen. Bovendien: je hebt het over een globaliserende en complexe samenleving en dat klopt. Juist vanwege de snelle veranderingen is het hopeloos oubollig om eens in de vier jaar een keuze te mogen maken en verder geen invloed te kunnen uitoefenen. Nieuwe thema's komen op, thema's die bij verkiezingen niet aan bod zijn gekomen en waarover de kiezer zich dus niet heeft kunnen uitspreken. Soms is er ook geen mogelijkheid om je uit te spreken, omdat de partijen het onderling eens zijn. Neem Brexit: Labour en de Conservatieven waren (officieel) tegen. Samen hadden ze 87 procent van het parlement in handen. Tegelijkertijd was 52 procent van het electoraat voor de Brexit. Klinkt dat in jouw oren als een rechtvaardige verhouding? Moeten burgers het maar accepteren dat hun invloed op bepaalde thema's 0 is, omdat de partijen het beter weten? Is dat in jouw ogen waar democratie om draait?