Transfersysteem en scout



  • Ik had onderstaande post geschreven in het crewcup discussietopic. Ook maar even hier naar toe gekopieerd, omdat de inhoud hier eigenlijk meer op z'n plek is. @GalipCaliskan1907


    Punt 1: Het effect van de verkoopmarge
    Er zijn grote verschillen verkoopkans aanwezig in tussen spelers van verschillende prijscategorieën. Spelers tot 15M verkoopprijs verhandelen makkelijk. Tussen 15 en 30M gaat het al een stuk lastiger. Boven 40M is de verkoopkans minimaal. Bij de verkoopkans is het niet van belang wat de waarde van de speler is die verkocht wordt: de marge (prijs/waarde) doet er niet toe. Een speler van 10M waarde die voor 25M verkocht wordt, wordt niet merkbaar moeizamer verkocht dan een speler van 25M waarde voor 25M vraagprijs.

    Dit heeft een aantal gevolgen:

    1. Managers zetten al hun goedkopere spelers zonder na te denken voor de maximale marge op de transferlijst.
    2. Sterke teams met dure spelers komen onmogelijk van hun spelers af tegen een normale prijs. Het gevolg daarvan is dat het verschil in teamwaarde tussen zwakkere en sterkere teams snel afneemt naarmate de competitie vordert. De hoge doelstelling van sterke teams zorgt ervoor dat het moraal van de spelers snel afneemt. Sterke teams zijn daarom in goed bezette competities niet aantrekkelijk.

    (Voorbeeld: Chelsea heeft 5 aanvallers van 18-27M waarde met een leeftijd van 26-32 jaar. Deze spelers trainen moeizaam, dus je wilt die als manager graag verkopen. Bij de maximale marge van 2.5 komt de vraagprijs op 45-68M, en is de kans op verkoop minimaal. Bij een vraagprijs tussen 20 en 30M verkoop je met wat geluk zo nu en dan een speler, maar tegen dezelfde prijzen en verkoopkansen als waarvoor de manager van Watford voor een maximale marge (2.5) zijn drie veel slechtere spitsen van 12M waarde te koop kan zetten.)

    Dit probleem neemt toe naarmate de competitie vordert. Teams worden zo sterk dat alle selectiespelers niet of nauwelijks meer te verkopen zijn.


    Punt 2: Handelsspelers en scouten

    Bij sterke teams zijn de selectiespelers dus nauwelijks te verkopen. Om geld te verdienen, worden daarom vaak goedkopere spelers (onder OSM’ers: handelsspelers) gekocht, ofwel via scouten, ofwel via de transferlijst.

    De scout is duur qua BC, en zou dan ook alleen bedoeld moeten zijn voor het kopen van interessante versterkingen vanwege leeftijd, kwaliteit, nationaliteit, enz. Op dit moment verwordt de scout tot een soort verkapt eigen vermogen, vanwege twee redenen:

    1. De inkoopmarge van scoutspelers (gemiddeld 1.4) ligt lager dan van spelers op de transferlijst (gemiddeld 1.6). Bij een verkoop voor 2.5x de waarde verdien je netto door het verhandelen van scoutsspelers (1/1.4-1/2.5) = 0.31 maal het verkoopbedrag, tegen (1/1.6-1/2.5) = 0.23 maal het verkoopbedrag bij spelers van de transferlijst. Ofwel: je inkomsten liggen (0.31-0.23)/0.23 = ±40% hoger als je voortdurend handelsspelers inkoopt via de scout.
    2. Als teamwaardes na verloop van tijd hoger komen te liggen, verschijnen er nauwelijks meer verhandelbare spelers op de transferlijst. Al het aanbod op de transferlijst is daar veel te duur voor. De enige manier om dan nog aan handelsspelers te komen, is via de scout.

    Het gevolg van deze twee feiten is dat in competities massaal de scout wordt misbruikt voor het kopen van handelsspelers. Managers klagen hier massaal over, maar iedereen doet mee, omdat je team anders steeds zwakker wordt ten opzichte van de concurrentie.


    Oplossing
    Het huidige transfersysteem loopt dus tegen beperkingen aan. Deze problemen zouden opgelost kunnen worden door:

    1. Ervoor te zorgen dat ook duurdere spelers verkoopbaar zijn, mits voor een aantrekkelijke marge aangeboden. Op die manier wordt het handelen in handelsspelers (niet al te realistisch) minder noodzakelijk, en wordt het minder onaantrekkelijk om met een team met hoge doelstelling te spelen.
    2. Scoutspelers niet noemenswaardig goedkoper te maken dan spelers op de transferlijst, zodat de scout niet meer misbruikt wordt voor het genereren van geld.

    Uitwerking nieuwe verkoopkans
    Dit sla ik maar over in deze post, maar ik had een uitgewerkt idee toegevoegd voor een transfersysteem, waarbij de verkoopkans VEEL sterker afhankelijk werd van de marge die je vraagt op je spelers. Je kan aan Luuk of Marco het document vragen, waarin ik dit heb uitgelegd en uitgewerkt. Of stuur me even een pm.


    Dus:
    Het complete transfersysteem van OSM zou realistischer en leuker worden door:

    1. Een transfersysteem te implementeren waarbij marge veel meer invloed heeft op de verkoopkansen, en waarbij ook zeer dure spelers voor een realistische marge verkoopbaar zijn;
    2. De prijs (marge) van scoutspelers gelijk te trekken aan spelers op de transferlijst;
    3. Voldoende aanbod te houden van alle prijscategorieën spelers op de transferlijst, zowel handelsspelers als versterkingen.



  • Tot 50m gaat het nog prima voor zover ik gemerkt heb. Duurt wel wat langer, maar heb al aardig wat spelers voor meer dan 40m kunnen verkopen na 20 competitiedagen.

    Ben pas net weer begonnen met osm, dus heb geen ervaring met volle competities waar iedereen handelt in spelers. Tot nu toe vind in het iig erg makkelijk om mijn vier teams te blijven versterken, maar waarschijnlijk omdat er in de competities waarin ik speel niet veel managers zijn die actief handelen.

    De meeste winst heb ik gehaald via spelers van de transferlijst, want je moet natuurlijk altijd genoeg spelers in je team houden. Dat wil dus zeggen dat elke doelstelling dit kan doen. Verder kan een nr 1 doelstelling team zijn spelers op de lijst zetten voor max 49,9m en dan verkopen ze nog wel, ook al duurt het soms 2-3 dagen. Ondertussen heb je dan wel 50m en tussendoor kan je handelen in goedkopere spelers die je van de lijst haalt. Als je het een beetje goed timed met dure erop zetten, kan je denk ik alsnog de concurrentie voorblijven.

    Maar dan moeten er inderdaad wel meer spelers met een hoge rating erop komen, want nu ik erover nadenk, ben ik met ds10 teams de ds1 teams al voorbij en staat er inderdaad weinig boeiends op voor mijn concurrentie.

    Samengevat wil ik dus zeggen, geld genereren lijkt me niet het probleem. Vooral het aanbod is voor de sterkere teams te minimaal.

    Maja ik kan er dus een zinnigere mening over geven als in in een competitie speel waar iedereen handelt. Als het zover is, zal ik het eens opnieuw beoordelen.



  • En wat de scoutspelers betreft, weet ik niet of het heel handig is om die spelers duurder te maken. Het overgrote deel van de competities is niet superactief, dus dalen de prijzen op de tf lijst snel zat. Zo heb ik al veel spelers voor een prikkie kunnen kopen. De scout heb ik alleen op het begin gebruikt, maar niet meer nodig nu. Als de scoutspelers meer richting de prijs van spelers op de tf lijst gaan, gaat niemand hem meer gebruiken. Dat idee met verkopen naar marge lijkt me dus op zich wel wat, dan valt er iig geen goede winst meer te maken via de scout.



  • @choukou_nl
    In competities waar de TL al nauwelijks gebruikt wordt, zal men überhaupt niet veel scouten lijkt me.



  • Bedankt voor je uitgebreide voorstel!

    Heb het er uitgebreid over gehad met m'n collega's binnen GB en we hebben de opties bekeken die voor ons lagen in het kader van technische haalbaarheid, schaal en invloed op de in-game economie.

    Met schaal bedoel ik dat de wijzigingen die we doen effect heeft op iedereen die OSM speelt en niet alleen jullie doorgewinterde OSM'ers in NL; in het huidige systeem is het namelijk niet mogelijk dat we uitzonderingen voor een select groepje kunnen maken.
    Het vraagstuk waar we voor staan is dus wat is een goede balans van variabelen die beide groepen ok vinden. De formules/algoritmes die we nu hebben wat betreft marges van scouten/TL en verkoopkansen is goed bevallen voor de grootste groep gebruikers, maar jullie gaven aan dit beperkend te vinden.

    Als antwoord op de suggesties:

    1. Het transfersysteem aanpassen waardoor de marge meer invloed heeft op je saleChance is vanuit technisch oogpunt niet gewenst daar dit ontzettend veel werk gaat kosten om dit aan te passen.
    2. Hier gaan we werk van maken. We hebben items gezet op de backlog om de marge bij scoutspelers aan te kunnen passen en het effect van de wijziging te kunnen testen. We zullen meten wat voor invloed dit precies gaat hebben op de gameplay, wat de OSM'ers er van vinden en hoe de in-game economie zich gaat bewegen. Ik houd jullie op de hoogte van de resultaat van de test.
    3. De technische haalbaarheid hiervan is nog een vraagteken, maar we gaan kijken of ook dit mogelijk is en eventueel bouwen mocht het niet te complex zijn. Zo ja, zullen we dit ook testen.

    Houd wel in het achterhoofd dat dit soort gameplay-wijzigingen grote implicaties kunnen hebben voor OSM in het algemeen en mogelijk de huidige flow voor het overgrote deel van de spelers kan verstoren. We zullen hier scherp op zijn tijdens de tests en kijken hoe de verschillende doelstellingen om gaan met de wijzigingen. Hoop dat we een zo goed mogelijke oplossing kunnen vinden waar zoveel mogelijk OSM'ers tevreden mee kunnen zijn.

    Nogmaals dank voor jullie suggesties. We gaan ermee aan de slag 🙂



  • @galipcaliskan1907
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Die wordt op zichzelf al gewaardeerd. Mocht het verhogen van de marge het gebruik van de scout merkbaar verlagen, dan valt er nog te overwegen om het aantal BC voor de scout terug te brengen naar 5 of 10. Ik breng dit nadrukkelijk niet op zichzelf naar voren, maar als maatregel om het gebruik van de scout te stimuleren tegen een redelijke prijs.

    Met het gelijk trekken van de marge aan spelers op de TL wordt een deel van het probleem opgelost. Na verloop van tijd droogt echter het verhandelbare aanbod op de TL volledig op. Op dat moment hebben we ook punt 3 hard nodig, (vanwege punt 1 wat niet haalbaar is).



  • @galipcaliskan1907

    Ook is het jammer dat het onderling kopen/verkopen van spelers niet word gestimuleerd. Ik zie namelijk genoeg spelers bij andere teams in mijn competitie die ik wil kopen. Helaas door de bovengenoemde problemen gebeurt dit nauwelijks omdat de manager zijn speler voor 2.5 keer zoveel toch kan laten opkopen door de engine. Ook al is de speler zelf dit niet waard.

    Bedankt voor het lezen.



  • Even een update 🙂

    We hebben zoals gezegd ingebouwd dat de marge van de price van scoutspelers aanpasbaar is en vervolgens hebben we hier ook een lange tijd mee getest. Een aantal van jullie zullen dit misschien ook al wel opgemerkt hebben 😋.

    De resultaten van de eerste test toonden veel negatieve signalen, dus die gaan we niet doorzetten.

    We gaan nog een test houden die verschilt van de eerste, met nog wel hetzelfde doel uiteraard, en kijken of de signalen nu anders zijn.

    Ik houd jullie op de hoogte 👍



  • Bedankt voor de update. Wat hebben jullie precies getest? Effect van hogere marge van scoutspelers? Wat ik zou zeggen: trek die marge gewoon nagenoeg gelijk, omdat scouten in real life niks met een gunstigere prijs te maken heeft + omdat het ervoor zorgt dat de scout misbruikt wordt om geld te genereren. Vervolgens breng je het aantal BC per scout wat naar beneden. Daarmee zal het gebruik van de scout aantrekken, wat hopelijk onder de streep tot vergelijkbare BC besteding leidt. Ik snap dat voor jullie de in-game economie belangrijk is. Maar uiteindelijk moet je soms ook kiezen voor de kwaliteit van je spel.



  • @galipcaliskan1907
    Nog even een quote, was ik vergeten.


Log in to reply