Richtlijn bij downtime
-
Vandaag hebben we meegemaakt dat OSM kort voor de simulatie minimaal een uur plat heeft gelegen. Om 19:45 werkte het nog niet, waardoor ik geen opstelling kon maken. Helaas gebeurde dit voor de beslissende laatste speelronde op mijn hoofdaccount, maar eerder deze week hebben we het ook al een keer meegemaakt. Toch zijn de simulaties gewoon doorgegaan waardoor ik mijn beslissende wedstrijd met 5 reserves en zonder TK heb verloren. Mijn spelers zouden op tijd terug zijn van de training, maar ik kon ze dus niet meer opstellen.
Bij deze wil ik vragen of de OSM Staff een richtlijn wil opstellen voor wanneer wedstrijden met een dag worden uitgesteld. Vandaag konden we op geen enkel account komen tussen 19:00 en +/- 20:15 (daarna werkte het even, maar nu ligt het overigens weer plat). Het lijkt mij goed om voortaan altijd alle wedstrijdsimulaties met 1 dag uit te stellen als:
- de server tussen 18:00 en 19:45 minimaal een half uur plat heeft gelegen
- de server na 19:45 plat komt te liggen (uiteraard blijven uitslagen van reeds gesimuleerde wedstrijden dan wel staan)
Hopelijk kan dit voorstel op steun van de OSM Staff en community rekenen. Het is namelijk erg vervelend om zoals mij vandaag gebeurde op deze manier een grote kans op het kampioenschap te verspillen.
-
inderdaad
-
@koningco_nl
Dank voor je feedback.Gamebasics is zelf ook nog niet tevreden over de manier van communiceren rond de downtime, aangezien het centrale platform (OSM zelf) tenslotte plat ligt, er via deze weg dus niet met gebruikers gecommuniceerd kan worden en er niet duidelijk is waar diegene moet zijn om informatie in te winnen over het uitvallen van de website.
Het komt niet regelmatig dat er echt langdurig problemen zijn met servers, maar wanneer dat wel het geval is, wil je natuurlijk zo snel mogelijk de juiste informatie tot je beschikking hebben en niet het risico lopen dat je daardoor je opstelling niet op tijd in kunt stellen. Wat je misschien wel voor kunt stellen, is dat het uitstellen van de wedstrijden voor één dag niet door iedereen als wenselijke oplossing wordt gezien en dat hier dus ook verschillend over wordt gedacht.
Na de problemen van 2 weken geleden zal de downtime-periode door Gamebasics geëvalueerd gaan worden om te kijken wat er beter kan in de communicatie. Mochten er verder dus nog concrete ideeën zijn over een bepaalde policy dan mogen die hier zeker gedeeld worden, zodat deze kunnen worden meegenomen in de evaluatie.
Ik laat het topic daarom voorlopig nog even open staan.
-
@Silvester J_NL bedankt voor je reactie. Ik wil nog wel even benadrukken dat 1 dag geen wedstrijd voor de meeste gebruikers vervelend is, maar dat het nog veel vervelender is wanneer je door downtime op de avond van een kampioenswedstrijd (of de bekerfinale) verspilt waar je het hele seizoen voor gespeeld hebt. De impact van 1 dag geen wedstrijd wordt snel weer vergeten, mits het niet te vaak voorkomt uiteraard.
Bij de downtime 2 weken geleden werkte de inlogpagina nog wel, dus wellicht had OSM die aan kunnen passen en daar duidelijk een bericht kunnen plaatsen dat er serverproblemen waren. Bijvoorbeeld "De start van de wedstrijdsimulaties is uitgesteld tot 23:00 i.v.m. inlogproblemen. Mocht het niet lukken om de site voor 21:30 voor iedereen toegankelijk te krijgen dan zullen de wedstrijden van vandaag worden uitgesteld tot morgenavond".
Nu kwam de site weer up na 2 uur downtime en werden de simulaties meteen gestart of wellicht waren die al gestart toen ik nog niet kon inloggen. Hier zal altijd genoeg tijd tussen moeten zetten om de managers de tijd te geven om hun opstelling te maken.
En misschien wel het beste advies = bij twijfel: wedstrijden uitstellen tot de volgende dag. Dan maar één dag geen wedstrijden, dat valt nog best te overzien.