Kanarifuglene: [KL] League
-
@sir-himself_NL snap je nu waarom ik na afloop van vorig seizoen niet te hoog van de toren wou blazen? Het is gewoon zeer moeilijke en pittige competitie. Heb dan ook respect voor mensen die promoveren naar 1 en degene die t daar zo goed doen. En uiteraard ook naar de mensen die helaas nu gedegradeerd zijn uit KL2. Ben er nu voor 2e keer maar net weer ingebleven.
-
@Sir-Heyvaert_NL Dat is juist precies mijn punt. Dat de topdrie van de competitie bestaat uit teams met een redelijk lage DS is ten allereerst een topprestatie van de desbetreffende managers, maar het geeft ook aan dat het tegenwoordig wat makkelijker is om met een lage DS hoog te eindigen, want dit is natuurlijk niet de eerste keer dat we het zien. Dat maakt dat de lage DS in het voordeel is, omdat de bonus voor iedere plek boven je doelstelling wel heel erg riant is.
Verder is het bijvoorbeeld ook opmerkelijk dat van de 7 teams met DS1 t/m DS5 er slechts één zijn doelstelling heeft behaald. Vorig seizoen deed zich een vergelijkbare situatie voor. In mijn ogen is dat volledig te wijten aan de nivellering.
@Bjorn2321_NL heeft op pagina 25 van dit topic overigens een formule geïntroduceerd waarmee je statistisch kunt bepalen of de sheet in het nadeel van de hoge DS is.
Even toepassen op dit seizoen geeft dat de volgende gegevens:
Gemiddelde DS = 9.15
Verwachte som DS * positie = 9.15 * (1+2+…+20) = 1921.50
Werkelijke som DS * positie = 9 * 1 + 12 * 2 + ... + 2 * 20 = 1729
Maximaal mogelijke afwijking = 16 * 1 + 16 * 1 + ... + 1 * 20 = 1394Afwijking hogere DS = (1-(1729/1921.50)) / (1-(1394/1921.50)) = 36.5%
Dat betekent dus een flink nadeel voor de hoge DS. Incidenteel zou zoiets prima kunnen, maar we zien het helaas bijna ieder seizoen op 3.0.
-
In KL2 hebben DS1, DS2 en een DS5 van de 4 hun doel gehaald. Verder drie DS9 erop of erboven en aantal ds12 en 14.
-
Ja dat begrijp ik, het is inderdaad zo dat het verschil tussen hoge DS teams en lage DS teams miniem is, en dat de kans dat een lage DS hoog in de ranking eindigt groot is. Met als gevolg dat hoge DS zijn doelstelling moeilijk haalt. Maar dat vind ik geen sheet probleem. Als de sheet een realistisch beeld geeft van het resultaat in de competitie, wat het volgens mij doet, dan is er voor mij geen probleem mee.
ik heb de andere ideeën en formules ook gevolgd, maar ik denk niet dat die de uitslag van deze sheet zouden beïnvloeden? -
@Victoryo0_NL je hebt gelijk, lelijke tikfout van me... sorry
-
@Sir-Heyvaert_NL Eens met wat je zegt, maar daarom vind ik het juist wel een sheetprobleem. De onderlinge verschillen zijn zeer klein, daarom maakt de lage DS onevenredig veel sneller aansprak op de doelbonus (200 punten) en op de bonus voor iedere plek boven zijn doelstelling (100 punten per plek).
Of de sheet al dan niet representatief is, blijft een kwestie van interpretatie. Maar de cijfers tonen nu al een aantal seizoenen op rij aan dat de lage DS in het voordeel is tov de hoge DS.
Het is inderdaad erg lastig om een goede sheet te maken en ik denk ook niet dat je ooit tot een sheet gaat komen die 100% 'kloppend' is. Maar met een aantal concrete veranderingen (om maar wat te noemen: afschaffen DS bonus, minder punten voor iedere plek boven je DS, meer punten voor behaalde competitiepunten) zou je wel tot een sheet moeten komen die meer recht doet aan de huidige situatie en het statistisch nadeel van de hoge DS op z'n minst iets kleiner maakt.
-
@Memphis-United_NL
Probleem is een beetje, als we elk seizoen zeggen dat ie niet representatief is, we het ook allemaal gaan geloven.Kan vorige seizoenen misschien het geval geweest zijn, maar deze keer toch niet?
Ik reageerde gewoon omdat je zei: "Bedankt voor het bijhouden van de sheet @raakie_nl. Wel jammer dat hij wederom enorm afwijkt in het voordeel van de lage DS". Wat ik nu niet vind. Moest het dezelfde top drie zijn in de sheet terwijl ze maar op plek 5-6-7 bijvoorbeeld geëindigd zijn in de competitie, dan was er sprake geweest van een 'afwijkende' sheet met voordeel voor lage DS, maar nu niet. zelfs met mindere doelbonus, meer puntenbonus of wat dan ook, deze sheet zou er zo goed als hetzelfde uitzien.opnieuw, ik begrijp dat er soms rare dingen in sheets voorkomen, zoals een DS1 die kampioen wordt maar niet promoveert, maar de sheet van dit seizoen kan niet als het zoveelste voorbeeld van een afwijkende sheet beschouwd worden.
Maar ik sta uiteraard open voor experimenten, misschien voor komend seizoen de doelstellingbonus eens afschaffen? Wel weinig tijd om nog aanpassingen te doen, denk ik.
-
@Sir-Heyvaert_NL
bonus verlagen voor plekken boven ds lijkt mij het makkelijkste experiment, deze bonus is het grootst dus heeft het meeste impact. -
@Memphis-United_NL , @Sir-Heyvaert_NL Ik denk dat DS bonus omlaag of naar 0 mag (je hebt immers ook een score voor positie), maar vooral dat de bonus punten (nu 400-200-100 voor plek 1-2-3) uitgebreid en verhoogd mogen worden en/of punten per competietiepunt verhogen.
Ik ben met ruime voorsprong (14 punten) op nummer 3 in de KL3A competitie kampioen geworden met een DS4 en maar net gepromoveerd, bij een tweede plek was dit niet het geval, omdat er een DS10 3e en een DS12 4e is geworden.
Eindstand KL3A (als ik de minpunten van Kingmostan verwijder om een beter beekld te krijgen):
1 Kevin Wybo KV Kortrijk 2790
2 jonesy Waasland-Beveren 2600
3 Bjorn2321 Standard Liege 2590
4 kingmostan KRC Genk 2300
5 Pepcoachie KVC Westerlo 2280
6 stannleyy Sporting Lokeren 2120
7 velvet KV Mechelen 2050
8 Jarno Bergman SV Zulte Waregem 1900
9 buuj11 Moeskroen-Peruwelz 1780
10 Taranova Sint-Truiden VV 1730
11 brugesboy_1990 Sporting Charleroi 980
12 steph_m KAS Eupen 920
13 kevinraar Club Brugge 490
14 opentoptopper KV Oostende 230
15 maxides Anderlecht 90
16 No Manager AA Gent -10489Als ik aanpas naar 1500-1200-1000-800-600-400-300-200-100-50 (plaatsbonus voor 1-10) en 20 punten per competitiepunt (ipv10) en een doelbonus van 0 (ipv 200, score voor positie blijft wel gehandhaafd). Levert dat in KL3A de volgende stand op:
1 Bjorn2321 Standard Liege 4180
2 Kevin Wybo KV Kortrijk 3930
3 jonesy Waasland-Beveren 3850
4 kingmostan KRC Genk 3750
5 stannleyy Sporting Lokeren 3040
6 Pepcoachie KVC Westerlo 2710
7 velvet KV Mechelen 2700
8 Jarno Bergman SV Zulte Waregem 2450
9 Taranova Sint-Truiden VV 2060
10 buuj11 Moeskroen-Peruwelz 1960
11 brugesboy_1990 Sporting Charleroi 1360
12 steph_m KAS Eupen 1190
13 kevinraar Club Brugge 930
14 maxides Anderlecht 380
15 opentoptopper KV Oostende 360
16 No Manager AA Gent -10479Welliswaar geen wijzigingen in de promotieplekken, maar dat is vooral omdat Kevin en jonesy natuurlijk fantastisch hbben gepresteerd met zo'n lage doelstelling. Maar stand doet wel meer recht aan de resultaten. Ook zou een hogere en uitgebreidere plaatsbonus zorgen voor meer spanning tot het einde.
-
@Bjorn2321_NL said in Kanarifuglene: [KL] League:
Als ik aanpas naar 1500-1200-1000-800-600-400-300-200-100-50 (plaatsbonus voor 1-10) en 20 punten per competitiepunt (ipv10) en een doelbonus van 0 (ipv 200, score voor positie blijft wel gehandhaafd).
Dit vind ik wel de max, die plaatsbonus voor top 10. zou inderdaad voor heel wat extra dynamiek zorgen.
-
Doelstellingbonus telt idd iets te zwaar.
Zelfde voor crewcup en dergelijke.
Haal daar eens 25 procent af bijvoorbeeld, rustig kijken of dat een eerlijker beeld geeft.Dit zeker voor competities met lagere teamwaardes waar het een extra probleem is.
-
@MikevanderHilst_NL Meeneens Mike... gefeliciteerd nog met je promotie
-
Gefeliciteerd @MikevanderHilst_NL @lunatic @waterhoen19_NL en @BolaBranca_NL67 met de promotie!!!
-
@Sir-Heyvaert_NL Ik zie genoeg verbeterpunten als ik naar de eindstand kijk, zowel qua posities als qua puntenaantallen
Het is bijvoorbeeld opmerkelijk dat jij slechts 2910 punten krijgt voor een 3e plek, terwijl Dave 4410 punten krijgt voor een 4e plek. Dat verschil had zeker kleiner gemogen.
Naar mezelf kijkend, vind ik dat ik ook wel een stukje lager had mogen eindigen. Na de voorbereiding had ik een vergelijkbare TW met de meeste DS5 teams, doordat het aardig meezat qua verkopen. Voelt daarom niet echt rechtvaardig dat ik boven Nice en ruim boven Saint-Etienne ben geëindigd, terwijl ik niet beter heb gepresteerd dan die teams. -
Ik moet wel eerlijk toegeven dat maanden geleden geklaagd heb over de sheet...Maar op de sheet sta ik nu flink beter voor dan op MP ranglijst. Ik zou t liefst naar combinatie willen van de sheet en de managerranglijst.
-
het ligt ook aan je startteam, heb je een lagere ds vol met makkelijk verkoopbare spelers dan heb je een hogere ds die met lastig te verkopen spelers zit in no time ingehaald
-
@Glennevire_NL said in Kanarifuglene: [KL] League:
Ik moet wel eerlijk toegeven dat maanden geleden geklaagd heb over de sheet...Maar op de sheet sta ik nu flink beter voor dan op MP ranglijst. Ik zou t liefst naar combinatie willen van de sheet en de managerranglijst.
Sheet + managerranglijst / 2 ?
Als ik dat zou invullen wordt dit de top 6:
1 lunatics5314 PSG 4479
2 MikevanderHilst Angers 3904
3 coachmaster7 Lyon 3103
4 Victory0 Bastia 3192
5 BolaBranca Caen 3081
6 waterhoen19 Lorient 3045 -
Die managerpunten van osm zijn ook niet echt geschikt. Teveel op doelstelling gebaseerd.
Uitkomst van je formule is niet slecht. Vind wel dat Lorient daar weer teveel word benadeeld. Die hoort toch zeker wel boven Caen en Bastia.
Wat Robbie eerder zei is ook helemaal waar.
Er moeten eigenlijk 2 of 3 versies komen. Gebaseerd op verschil in teamwaardes.
sheet 1 - competities met veel verschil in teamwaardes ( Engeland,Spanje etc )
sheet 2 - competities met een middelmatig verschil in teamwaardes ( NL,BEL )
sheet 3 - competities met kleine verschillen in teamwaardes -
@MikevanderHilst_NL De reden dat Bastia dan zo hoog eindigt is de bekerwinst.... 2 of 3 sheets is misschien een idee omdat je nooit met 1 sheet voor alle competities een bevredigende uitslag kunt genereren
-
@Memphis-United_NL
ik stond maar 4de en Dave 5de maar dat maakt weinig verschil. Die puntenkloof is inderdaad wel groot, geef ik je gelijk in. Vind het terecht dat hij boven mij staat, maar de kloof is zoals je zegt wat overdreven