Voetbal: De Nederlandse competities
-
Wel pijnlijk dat we nu door een goal van Siem geen kampioen zijn, net als dat Verthongen namens RKC tegens ons scoorde en de titel door de neus boorde. Extra pijnlijk omdat we het laatste decenium sowieso al een beetje een net niet imago hebben opgebouwd. Dit jaar en 09/10 toch wel duidelijk het beste spel en het dan toch laten liggen en een puntje tekort komen. Vorig jaar De Graafschap, 2007 een doelpunt tekort en 2008 ook tot op de laatste dag meegestreden. Als PSV en Feyenoord ook een keer meestrijden winnen ze hem altijd wel.
-
9/11 van de laatste seizoenen tot op de laatste dag meespelen is eigenlijk best indrukwekkend, maar je haalt er veel te weinig uit.
-
Ja en dat is fijn voor die mensen uit dokkum en knap dat ze komen, maar ik heb er niks mee.
Ik vind het raar als je uit een dorp ergens ver weg komt en niks met rotterdam/amsterdam hebt. Dus niet meegekregen van je pa ofzo die er vandaan komt, dat je wel ineens voor fey/ajax bent. Enige reden dat je dat doet is vanwege de bekendheid of prijzen.
En met zulke mensen heb ik niks.
-
@bringdaruckus_NL Ik heb het niet over minder, ik bedoel dat ik het geen 'echte stad' vind. Dat gaat niet om grootte. Utrecht bijvoorbeeld is kleiner maar veel meer een écht stadsgevoel dan de Amsterdamse kermis.
-
@joopjah-both_NL Dus omdat ik uit brabant kom, oorspronkelijk uit een kleine plaats in de buurt van Oss, moet ik maar voor FC Oss zijn? Ik heb daar totaal geen binding mee en zelf een hekel aan Oss. Mijn clubliefde is dus niet getriggerd vanuit andere sentimenten dan het voetbal zelf.
Maar jij komt uit Rotterdam, mag iemand uit Kralingen of Spangen dan wel voor Feyenoord zijn, of moet je per se uit de wijk zelf komen?
Ik vind de 'support your locals' gedachte juist nergens op slaan. Als je alleen voor een club bent, omdat die toevallig uit dezelfde plaats komt dan is dat geen bewuste keuze voor het voetbal. -
Clubvoorkeur hoort ook geen keuze te zijn
-
Je moet ook niet vergeten dat Ajax gewoon een focking harde club is.
-
Clubliefde is niet alleen het voetbal anders zou niemand fan zijn van de mindere clubs.
Voor mij ben je een supporter als je wat hebt met de stad, club cultuur, of uit de buurt komt indd etc. Je moet ergens mee binding hebben. Als je puur en alleen voor het voetbal fan ben kan je beter alleen barca, real of bayern bijv kijken. -
@joopjah-both_NL Ik denk dat juist rivaliteit tussen dorp en stad er voor velen de reden is dat zij niet de club uit de buurt supporten. Dat jij supporters van buiten de regio 'nepsupporters' vind mag jij vinden. Daar heb jij de duizenden sezoenkaarthouders van Ajax en Feyenoord uit de provincie echt niet mee. Ik vind een seizoenkaarthouder / iemand die regelmatig wedstrijden bezoekt / of desnoods schreeuwend voor de tv zit meer supporter dan iemand die toevallig uit dezelfde plaats komt.
Waar ik ben opgegroeid zijn de dichtsbijzijnde BVO's: FC Oss, FC Den Bosch en NEC. Oss vind ik niets en Den Bosch, is echt voor Bosschenaren. Voor NEC heb ik wel een bepaalde sympathie, maar heb ook geen echte binding met Nijmegen. Dus ga je een stuk verder kijken en zou ik dan voor PSV (50km afstand) moeten zijn?
Ik ben van 1982, mijn ouders zijn totaal geen voetbalfans, opa's en oudere neven en nichten waren dat wel, de meesten voor PSV en Feyenoord en een voor Ajax. Ik ben zelf gaan voetballen en supporter van Ajax. Litmanen was mijn held als tiener en heb hem zelfs nog live in het Olympisch stadion zien voetballen (CL 1995). Ik ben voor Ajax ondanks mijn geografische achterstand. Jouw statement dat je dan beter alleen Barca, Real of Bayern kan kijken klopt misschien wel voor de jeugd van nu, maar vroeger was er alleen buitelands voetbal op zondagavond om 22:00. Niet echt iets voor een kind om supporter van te worden.
Maar kun je dan ook mijn vraag beantwoorden: Mag iemand uit Kralingen of Spangen dan wel voor Feyenoord zijn, of moet je per se uit de wijk zelf komen?
-
Van origine is feyenoord de volksclub van rotterdam, en was sparta de club waar meer de upperclass kwam. Nu heb je veel spartanen(en ken er genoeg) die hier uit de regio komen, eerst voor ajax waren maar dat een beetje ver vonden en vervolgens maar naar sparta gingen.
Excelsior stelt weinig voor qua supporters, zitten een hoop feyenoord supporters tussen die het leuk vinden om eens daar een wed te bezoeken. Daar zit weinig gevoel bij. Dusja je kan uit die wijken komen en voor die clubs zijn. Net zoals mensen uit barendrecht, schiedam, vlaardingen etc. Ook voor alle 3 de clubs kunnen zijn. Was zelf vorig jaar ook bij de kampioenswedstrijd van sparta, maakt me nog geen sparta fan.
Daarnaast heb ik nergens mensen nep supporters genoemd, alleen gezegd dat ik er weinig mee heb en raar vind. Als jij uit limburg heen en weer komt heb je wel wat over voor de club. Zoals ik in de vorige post al probeerde aan te geven moet je voor mij binding hebben met een club en dat kunnen meerdere factoren zijn.
Nu heb jij indd de mooie glorie jaren meegemaakt en ben je daardoor fan geworden, ik heb dat ook met arsenal als ik bergkamp en henry zag spelen. Maar zou me daardoor alles behalve een echte fan van arsenal willen noemen omdat ik ze graag zag spelen.
Maar dit is het type discussie waarbij we het sws niet eens gaan worden.
-
@Kagchelland_NL Utrecht is juist een stad met hele dorpse trekjes vind ik.
-
@hap-slik-weg_NL ok. mooi
-
Goed om te zien dat er meer en meer kritiek komt op plastic gras. Laten we in plaats van allerlei 10-jarenplannen en domme oneerlijke play-offsystemen gewoon plastic velden afschaffen en op normaal gras gaan voetballen, dan komen we al ene heel eind.
-
Eens
-
Zeker mee eens
-
Ons aller Ajax is er om vreugd te schenken aan ons allemaal. Niet alleen aan rasechte Amsterdammers, maar ook aan Bjorn en aan Joop.
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Eredivisie 2016/2017:
Ons aller Ajax is er om vreugd te schenken aan ons allemaal. Niet alleen aan rasechte Amsterdammers, maar ook aan Bjorn en aan Joop.
... en Leroy @Kagchelland_NL
-
Heeuy kampioen!
Thanks voor de felicitaties die langskwamen (K)
-
@hap-slik-weg_NL
wel mee eens. Vind dat een heel groot dorp. -
@Suiz-Luárez_NL
Als de KNVB daar ook een cent aan gaat bijdragen, ben ik helemaal voor