Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@Oceanfest_NL
Mooi gesproken broeder, we gaan samen dit onrecht aanpakken zonder weg te kijken. Als we allebei op Wilders stemmen komt er verandering! We gaan onze schouders eronder zetten. Het is tijd voor actie. We moeten leren van het verleden. Samen kunnen we meer. Eén voor allen en allen voor één. Minder minder minder. -
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Oceanfest_NL
Mooi gesproken broeder, we gaan samen dit onrecht aanpakken zonder weg te kijken. Als we allebei op Wilders stemmen komt er verandering! We gaan onze schouders eronder zetten. Het is tijd voor actie. We moeten leren van het verleden. Samen kunnen we meer. Eén voor allen en allen voor één. Minder minder minder. -
@Kagchelland_NL ik ben in feite ook niet helemaal tegen een vlaktaks. het is in feite gewoon eerlijker dat iemand die flink in zichzelf heeft geinvesteerd (door bv universitaire studie e.d.) hierdoor ook meer inkomsten mag hebben. maar deze worden met het huidige systeem juist tegengewerkt. en als ze echt veel vermogen hebben mogen ze ook in een andere schaal nog betalen.
het klopt dat hiermee waarschijnlijk veel meer BTW zal worden afgedragen en daardoor ook meer werkgelegenheid zal ontstaan omdat men nu eenmaal meer uitgeven. maar zorgt dit wel voor meer inkomsten bij de overheid ? ik denk zelf van niet. en daarbij werkt een vlaktaks ook slechts maar op korte termijn. wanneer de rentes weer gaan stijgen zullen de meeste echt wel het geld oppotten.
-
@B.-Klaassen_NL Nja nogmaals; Ik ken de gevolgen niet en daarom is het maar goed dat ik het niet voor het zeggen heb maar het klinkt zo simpel...
Ik kan me ook kapot ergeren aan die belastingen over belastingen. Als je een beetje leuk inkomen hebt mag je dus in de hoogste schaal. Dat is jammer maar nu eenmaal regelgeving.
Vervolgens word je (als je er dus niets mee doet) ieder jaar belast over het vermogen dat je bezit. Dat is dus twee keer hetzelfde geld belasten. Als klap op de vuurpijl mag je je centen niet belastingvrij schenken aan vrienden/familie (afgezien van een investering in vastgoed) en als je dood gaat wordt het geërfde geld nog even een derde keer belast XD
Ergens hebben we met z'n allen afgesproken dat dat helemaal normaal is en men vindt het dat nog steeds veel te 'rechts' hier en de rijken worden maar rijker #Lol
-
Een slim moment van Rutte om de PVV uit te sluiten als coalitiepartner net nu de campagnes vol van start zijn gegaan, al verbreekt hij hiermee wel zijn principe-uitspraak dat de VVD op voorhand geen enkele partij uitsluit. Waarschijnlijk was het voor een groot deel van de Nederlandse bevolking allang duidelijk dat geen enkele partij nog wenst samen te werken met de PVV, maar ik denk toch dat deze uitspraak een keerpunt zal zijn in de peilingen m.b.t. het aantal zetels voor de PVV. Veel kiezers zullen namelijk vanuit strategische overwegingen uitwijken naar de VVD of naar extreem links, aangezien een PVV-stem een weggegooide stem is.
Ik kijk in ieder geval al uit naar het verkiezingscircus. Ik ben zelf vooral benieuwd wat er op links/midden gaat gebeuren. Momenteel zijn de linkse partijen te versplinterd om tegengas te kunnen bieden tegen rechts en ik denk ook niet dat deze versplintering veel gaat veranderen. Ik verwacht eerder dat één van de middenpartijen (CDA, D66) sterk op zal komen doordat veel kiezers deze partijen gaan zien als een stem tegen het kabinet Rutte, waarbij ik vooral een flinke stijging in het aantal zetels van de CDA verwacht.
Hoe denken jullie hierover?
-
Letterlijk uitsluiten heeft meneer Rutte niet gedaan (zie ook: http://www.ad.nl/nieuws/nul-is-niet-per-se-nul-in-den-haag~a176acc8/).
Afgezien daarvan hoop ik niet dat de PVV zal regeren maar toch moet je er ergens rekening mee gaan houden. Ik ben zelfs geneigd liever een combi VVD-PVV te zien dan een linkse coalitie. Je kunt nu al precies invullen hoe de sociale partijen campagne gaan voeren en de debatten aan gaan vliegen.
Het zal interessant zijn om de peilingen in de aankomende weken te monitoren, zien of er iets verandert ons de hoop zetels van Wilders en waar ze naartoe vliegen. -
Zoals ik al eerder zei in dit topic, de VVD komt met hangende pootjes terug als ze na de PVV de grootste partij worden. Alles voor de macht van het regeren.
-
Het grootste probleem is dat er op dit moment veel te veel middelgrote partijen zijn, dat blijkt uit meerdere peilingen en niet enkel uit die van de Hond.
Ik hoop in ieder geval dat de racisten van DENK en Artikel 1 niet genoeg zetels krijgen om ook maar een kleine invloed te hebben straks.
-
@Silvester-J_NL Ik voorspel het tegenovergestelde. Als je mensen gaat uitsluiten, gaan ze zich nog nadrukkelijker verzetten. Greet wordt met gemak de grootste straks, ook al doen we allemaal alsof het niet zo is. En als hij heeft gewonnen zal de wereld niet vergaan
-
@Silvester-J_NL Je ziet nu al in de laatste peiling van vandaag dat CDA (18) en D66 (15) samen behoorlijk wat zetels scoren. Zet daar nog drie Centrumlinkse partijen bij (Groenlinks, PvdA en CU) en je zit op 64 zetels...
Maar ja je hebt er 76 nodig.Enige Coalitie nu is VVD - CDA - D66 - GL - PvdA/CU, waarom? -->
PVV, PvdD, 50+, SGP en SP zijn zo goed als uitgesloten voor coalities die een meerderheid kunnen halen betekent 150 - 29 - 5 - 9 - 4 - 15= 88 over dan 1 zetel voor overige partijen is 87 over.
Dan mogen er nog 11 buiten coalitie dus moeten zeker samen:
VVD (23), CDA (18), D66 (15), GL(13) + PvdA (11) of CU (7) om aan 80 of 76 zetels te komen.
Maar hoe werkbaar is VVD & GL? -
@DominicM_NL Ik zie het zelf niet gebeuren, maar mocht je gelijk krijgen dan ben ik erg benieuwd wat er gaat gebeuren als de PVV daadwerkelijk op zo'n 35-40 zetels uitkomt, aangezien het in dat geval een partij wordt waar de rest van de partijen haast niet omheen kunnen. Indien het vervolgens niet lukt om een kabinet met de PVV te formatteren dan komt de op een na grootste partij aan zet en moeten er ontzettend veel partijen aan te pas komen om alsnog een coalitie te kunnen samenstellen en moet er misschien ook nog met gedoogsteun gewerkt gaan worden.
Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat je dan wellicht in de eerste kamer nog geen meerderheid hebt met die partijen. Dat is niet echt wenselijk voor de bestuurbaarheid van ons land doordat het dan bij sommige wetsvoorstellen echt een puzzel wordt om die zowel door de tweede kamer als door de eerste kamer heen te krijgen.
@Bjorn2321_NL De coalities die jij voorstelt op basis van de huidige peilingen zie ik eigenlijk allemaal niet tot stand komen, vooral de combinatie VVD + GL is ondenkbaar. Zoals ik al zei verwacht ik dat wanneer de verkiezingen naderen een paar partijen flink zullen gaan stijgen in de peilingen vanwege de strategische afwegingen die kiezers maken.
-
@Silvester-J_NL Was ook meer met hypothese van deze peiling als uitslag. Als je dan begint te strepen kom je hierop uit. Als alle zetels een beetje schuiven is imho VVD-CDA-D66-CU-PvdA enige serieuze mogelijkheid. Als SP nog wat van PVV weet te snoepen zou GL-SP-PvdA-CU-CDA nog kunnen. Andere coalities lijken onmogelijk of halen echt geen meerderheid.
Dit alles los van mijn eigen politieke voorkeur... -
We krijgen misschien wel zo'n periode zoals in België een aantal jaar terug waar men gewoon geen regering kon vormen. Het lijkt erop dat ja als politieke partij meer dan ooit wordt neergesabeld als je 'kiest' voor regeren en daarbij teveel concessies doet t.o.v. je partijprogram.
Als je met 4-5 partijen gaat regeren is dat dus precies wat er gebeurt. Ik denk dan ook dat er tijdens de debatten weer geschermd wordt met het prachtige woord "breekpunt" en dat het vormen van coalities soapy-er dan GTST wordt
-
@Suiz-Luárez_NL daarom maar hopen dat pvv 80 zetels mag krijgen
-
Puur op basis van wie op mij het positiefst overkomt als iemand die echt wil waarmaken wat die ook beweert, stem ik voorlopig op pieter omzigt van het CDA. Vind die man altijd wel oprecht overkomen en laat zich bijv met mh17 niet afschepen met onzin verhaaltjes van rutte.
-
@Triple-444_NL
Inderdaad. Dan begraaf ik mijn 'geloof in de mensheid' naast mijn 'vertrouwen in de democratie', pak ik mijn koffers en emigreer ik naar Scandinavië. -
@Kagchelland_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
We krijgen misschien wel zo'n periode zoals in België een aantal jaar terug waar men gewoon geen regering kon vormen.
In zo'n geval vind ik dat de vorst/staatshoofd (in politiek opzicht neutraal) gewoon een overgangskabinet kan/mag benoemen.
-
@joopjah-both_NL true shit, gelukkig heeft hij eindelijk een verkiesbare plek (#4 meen ik). Als hij weer ergens in de middenmoot of onderaan was gedumpt, had ik op 'm gestemd. We moeten hem in de Kamer hebben
-
@joopjah-both_NL en dat heb ik juist met Jesse Klaver
-
@timeenennaam_NL Praktisch, maar geeft wel heel veel macht aan iemand die niet democratisch gekozen is.