Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
het is al wel duidelijk dat de huidige coalitie en dan met name de PvdA flink zal inleveren. buiten de eigen politieke voorkeur, wat zouden jullie een goede coalitie vinden ?
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Sjinne_4_ever_NL Voorbeeld van wat ik bedoel:
Een argument voor het associatieverdrag met Oekraine was dat je je afzetmarkt vergroot en dus goed is voor economie en werkgelegenheid.Tegenargumenten zijn bijvoorbeeld dat er in het begin vele miljarden naar Oekraine vloeien en dat goedkope Oekrainse producten hier Nederlandse producten uit de markt kunnen concurreren.
Een argument als ''het is goed voor de economie, want'' is gewoon veel te vaag. Economen worden opgeleid om voorspellingen te maken en die tegen elkaar af te wegen. Dat is moeilijk, want in dat geval waren er economische rapporten die de ene kant op redeneerden, maar ook een aantal die de andere kant op redeneerden. Zo'n beslissing moet je gewoon zo dicht mogelijk bij de experts houden.
Maar zijn de politici dan de experts? Of hebben zij dan ook de handen van dit soort dingen af te houden? Want ik heb het idee dat zij ook vaak maar wat doen, en dingen moeten terugdraaien.
Dus dan als burger zou ik graag dan willen dat we bepaalde risico's niet lopen. Soort risicomanagement. Voorbeeld met Oekraïne dan:
Relatie Rusland zou kunnen verslechteren. Het is een wazig begrip zoals jij vast zult zeggen. Maar dan kun je wel bepalen, dat risico wil ik lopen of dat wil ik niet. Wegen de potentiële voordelen af tegen de potentiële risico's? Ik vraag me dan af of de politiek hier dat wel zomaar voor ons burgers kan bepalen.
Begrijp best dat mensen het niet zien zitten, zeer goed zelfs.. maar persoonlijk zou ik graag willen dat er een soort noodknop komt op de beslissingen van de politiek.
-
-
@B.-Klaassen_NL VVD/CDA/D66
-
@B.-Klaassen_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
het is al wel duidelijk dat de huidige coalitie en dan met name de PvdA flink zal inleveren. buiten de eigen politieke voorkeur, wat zouden jullie een goede coalitie vinden ?
CDA en D66 samen. Daarbij moet je dan waarschijnlijk nog op zoek naar een aantal extra zetels. Wellicht kun je CU dan meenemen. Lukt dat niet moet je wel weer richting de VVD gaan kijken, maar dan moet de VVD wel niet de grootste partij zijn want dan zie ik het weer minder zitten. Ik hoop dat er veel stemmen naar het CDA gaan, maar ik zie ze niet zo snel weer de grootste partij worden dus dat maakt het lastig.
-
@Jip-Huijs_NL CDA zal wel rond de 15-20 krijgen, net als D66 en SP. Daarom worden dit ook kut verkiezingen, te veel partijen nodig om en coalitie te vormen straks.
-
@hap-slik-weg_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Jip-Huijs_NL CDA zal wel rond de 15-20 krijgen, net als D66 en SP. Daarom worden dit ook kut verkiezingen, te veel partijen nodig om en coalitie te vormen straks.
Beetje vroeg om dat te concluderen. Ik denk dat de SP best weleens kan bovendrijven als grote winnaar op links. Ze hebben als enige een echt ambitieus links verhaal (voornamelijk op zorg, wat een belangrijk thema wordt) en ze hebben qua immigratie/integratie en EU hun kop niet zo in het zand als de meeste linkse partijen -
@B.-Klaassen_NL PVDA, CDA, D66, als ik iets moet noemen wat realistisch is iig. Zijn op heel veel punten niet mijn partijen, maar dat geldt voor alle partijen en ik zie ze samen nog wel iets goed doen.
Als deze partijen er 75 krijgen mag Jan Roos er wel bij komen zitten om af en toe eens een leuk idee door te voeren.
-
@Sjinne_4_ever_NL Anderzijds snap ik het streven van veel mensen naar zoveel mogelijk democratie ook wel,. democratie wordt als iets heiligs gezien in onze cultuur. Ik denk alleen niet dat het de meest effective manier is om een land te besturen.
Ik ben blij dat onze democratie zo ver gevorderd is. In een hoop Afrikaanse landen denk ik bijvoorbeeld dat de dictatuur op het moment de beste staatsvorm is, mits je een ''goede'' dictator hebt die in een soort overgangsperiode de rotzooi op probeert te ruimen.
-
@SIRclitjeslikker_NL Een zinnetje is een beetje ongelukkig geformuleerd, maar het moge duidelijk zijn wat ik bedoel.
-
@SIRclitjeslikker_NL PvdA realistisch? Na zoveel gezichtsverlies denk ik niet dat de PvdA meer dan 10 zetels haalt, helemaal omdat er op dit moment betere alternatieven zijn op links. Daarnaast zal D66 er geen 20 halen en het CDA er geen 40.
-
@hap-slik-weg_NL Ik hoop dat die hele PvdA geen ene zetel haalt. Wat is dat een slechte partij geworden zeg. Daarnaast hebben ze zich flink laten opnaaien door VVD de hele regeerperiode en nooit echt van zich afgebeten. Nu met Asscher heb je een leider die alleen maar leuke verhaaltjes kan ophangen, maar eigenlijk zelf ook niet weet wat hij moet doen.
Het gaat er dus echt puur aan liggen welke partijen veel zetels krijgen, en zoals we weten zijn die peilingen niet alles. Maar ik hoop op een balans van links en rechts, waarbij ik iets naar het linkse neig. Dus liever CDA, D66, SP dan CDA, D66, VVD bijvoorbeeld. Maar ik denk dat het zo makkelijk niet zal zijn. Ben bang voor veel verdeeldheid waardoor er niet echt één topper komt. Dan krijg je dus een coalitie met 4 a 5 partijen en dat is altijd minder dan samenwerken met 2 partijen.
-
Zelf zie ik graag een coalitie met CDA, VVD, D66. Probleem is dat die partijen samen niet groot genoeg zijn waardoor er nog een partij of zelfs twee bij moeten. Dat blijft lastig.
Het is nu ook nog wel erg vroeg om al een conclusie te trekken natuurlijk. Ga denk wel CDA stemmen, die partij komt nog het meest in de buurt van mijn standpunten. -
Dat zijn zo'n beetje de grootste non-partijen van het land....
-
@Jip-Huijs_NL Ik vind Asscher een beetje een Buma 2.0.
-
@hap-slik-weg_NL daar zijn de meningen dan over verdeeld. Apart geval vind ik, die Asscher.
-
@Jip-Huijs_NL maar ik denk voor de PvdA wel beter dan Samsom
-
Ik ben wel verrast door de tamelijk positieve houding t.o.v. CDA (hier althans). Die partij komt toch uit een diep dal.
Komt het omdat CDA voor gematigdheid staat tussen links/rechts radicaal geschreeuw en populistisch gejank? Is Buma een soort Balkenende (kneuzig, maar wel aandoenlijk en integer)? Of is het CDA nu zo kleurloos dat iedereen wel een beetje voor die partij kan zijn?
-
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Ik ben wel verrast door de tamelijk positieve houding t.o.v. CDA (hier althans). Die partij komt toch uit een diep dal.
Komt het omdat CDA voor gematigdheid staat tussen links/rechts radicaal geschreeuw en populistisch gejank? Is Buma een soort Balkenende (kneuzig, maar wel aandoenlijk en integer)? Of is het CDA nu zo kleurloos dat iedereen wel een beetje voor die partij kan zijn?
Voor mij voornamelijk dat eerste. Dat ongenuanceerd geschreeuw ben ik niet zo van. CDA probeert alles realistisch te bekijken en lijkt niet zo snel standpunten op te geven voor andere zaken. Daarnaast zaaien zij geen verdeeldheid, maar trekken wel belangrijke lijnen.
Buma's leiderschap is in dit oogpunt ook gewoon heel realitisch en duidelijk. Hij weet heel goed wat wel en niet kan en weet op veel punten dat te noemen wat ik denk, zonder dat het populitisch gekakel is.
Daarnaast is hij gewoon een beetje saai. Maar een saaie politicus die de zaakjes goed regelt, is beter dan iemand die enkel vragen stelt en verder geen oplossingen heeft.
Ten laatste is het inderdaad opvallend dat hier toch relatief wat mensen aangeven dat ze het CDA wel zien zitten. In de peilingen komt dat niet naar voren, maar ik zou het mooi vinden als zij de peilingen 'verslaan' en voor de stunt zorgen.
-
@B.-Klaassen_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@Jip-Huijs_NL maar ik denk voor de PvdA wel beter dan Samsom
Ik was voor Samsom, Asscher zegt veel moois, maar dat kan die toch niet allemaal waarmaken. Daarnaast heeft hij er ook niet voor kunnen zorgen dat de VVD toch een veel belangrijker aandeel had en veel meer van hun zaken gefixt kregen.