Tweede Kamerverkiezingen 2017
-
@Suiz-Luárez_NL fvd heeft als breekpunt het invoeren van initiërende bindende referenda. Ik denk niet dat Rutte zijn wil ondergeschikt wilt maken aan die van de bevolking.
-
fvd en breekpunten, kom op zeg baudet hangt triomfantelijk met zun ballen aan zun kroonluchter en schuurt zun elitaire klabanus langs elke toets van zun vleugel als rutte hem opbelt om te regeren
-
Nee ik geloof het wel. De hele essentie van de partij is dat het programma ondergeschikt is aan de wil van het volk.
In die zin is het eigenlijk ook het enige punt dat de partij bij onderhandelingen hoeft in te brengen. De rest van het programma kan dan ofwel met referenda worden ingevoerd, of het hoeft niet te worden ingevoerd omdat de bevolking er niet achter staat.
Tragisch zou zijn als het eerste bindende referendum de bindende referenda dan weer afschaft maar soit.
-
@SIRclitjeslikker_NL Tja het is onmogelijk, daarvoor moet de grondwet aangepast worden. Kan wel aangenomen worden door de regerende partijen, maar na de volgende verkiezingen moet het dan opnieuw aangenomen worden en dan met 2/3e meerderheid in beide kamers. Daar heeft het aankomende kabinet dus niks over te zeggen
-
@DominicM_NL Welk grondswetartikel moet er precies worden aangepast? Art 81 (en verder) stellen idd dat de regering en staten generaal de wetten maken en niet de burgers, maar het staat ze mijns inziens vrij om een wet maken die stelt dat de kamers daarbij de winnaars van een referendum moeten gehoorzamen.
Daarbij wordt de waarde van de grondwet vaak schromelijk overschat omdat men de aanwezigheid van het toetsingsverbod van artikel 120 niet kent: Rechters zijn niet bevoegd om een door de regering/kamers gemaakte wet aan de grondwet te toetsen, wat in wezen inhoudt dat het parlement zelf mag interpreteren of hun wet in lijn is met de grondwet.
-
Ik verbaasde me overigens ook om de hele discussie over het verbieden van de koran in de media. Wilders wil die dus verbieden met de reden dat het oproept tot geweld. Boeken die oproepen tot geweld zijn al verboden in Nederland onder art 132 wetboek van strafrecht.
Wat Wilders dus zou moeten doen als hij regeert is het OM de instructie te geven om mensen te vervolgen voor het verspreiden van de koran. Er hoeft, hoewel je dat wel continue in de media las, geen grondwetswijziging aan te pas te pas te komen om de koran om deze reden te verbieden. Maar het valt evenmin binnen de bevoegdheid van Wilders, het is aan de rechter om de inhoud van de koran te beoordelen.
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@DominicM_NL Welk grondswetartikel moet er precies worden aangepast? Art 81 (en verder) stellen idd dat de regering en staten generaal de wetten maken en niet de burgers, maar het staat ze mijns inziens vrij om een wet maken die stelt dat de kamers daarbij de winnaars van een referendum moeten gehoorzamen.
Daarbij wordt de waarde van de grondwet vaak schromelijk overschat omdat men de aanwezigheid van het toetsingsverbod van artikel 120 niet kent: Rechters zijn niet bevoegd om een door de regering/kamers gemaakte wet aan de grondwet te toetsen, wat in wezen inhoudt dat het parlement zelf mag interpreteren of hun wet in lijn is met de grondwet.
Nou ja, zo ging het althans tijdens de Nacht van Wiegel
-
Nouja je wilt het het liefst wel in de grondwet opnemen omdat een volgend kabinet de wet anders doodleuk weer intrekt, maar naar mijn idee staat de grondwet niet in de weg om een gewone wet over een bindend referendum te produceren waar dan de komende 4 jaar in ieder geval wel gebruik van gemaakt kan worden.
-
@SIRclitjeslikker_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Nee ik geloof het wel. De hele essentie van de partij is dat het programma ondergeschikt is aan de wil van het volk.
Dat is VNL toch, wil FVD dat ook? Vind 'programma ondergeschikt aan de wil van het volk' een bijzonder enge gedachte.
-
Ze hebben het allebei in hun programma staan ja, Roos en Baudet waren ook de initiatiefnemers van het Oekrainereferendum. Ik heb Roos er alleen niet zoveel over gehoord, die partij heeft zich voornamelijk geprofileerd als de enige klassiek liberale partij die een lage vlaktaks wilt en verder zo min mogelijk geld uit wilt geven. Die zijn wel voor maar zouden dat denk ik zo overboord gooien als ze een lekker rechts beleid met de VVD zouden kunnen voeren.
FvD heeft zich geprofileerd als partij die de democratie wilt vernieuwen met bijv Referenda, gekozen burgermeesters, sollicitaties voor onder andere ministerposten, NPO saneren om het objectiever te maken etc. De kritiek op het huidige politieke systeem is de reden dat ze een politieke partij zijn begonnen en de andere standpunten hebben ze later ingevuld.
-
@Dordt-ja_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
@De-Boterbloemen_NL
Om kort antwoord te geven op je vraag: ja, er gaan steeds meer mensen aan het werk, als gevolg van de zich verbeterende economie. En het probleem van de werkloosheid is in de eerste plaats dat er te weinig banen zijn voor iedereen, niet dat mensen massaal te lui zijn om te werken (die zullen er best zijn, maar dat is niet de kern van het probleem).Deze regering heeft er juist voor gezorgd dat mensen die vanuit de bijstand betaald werk gaan doen er meer op vooruitgaan.
Niet iedereen is te lui, maar ik probeer aan te geven dat er teveel mensen zijn die wel te lui zijn, en die moeten hard aangepakt worden!
-
@SIRclitjeslikker_NL
Dat met die gekozen burgemeester/referenda wist ik wel, maar FVD gaat toch niet bij elke stemming in conclaaf met de achterban zoals VNL? -
@timeenennaam_NL Oh nee, dat niet. Maar volgens mij verwar je VNL ook met Geenpeil.
Die laatste heeft ook maar 5000 stemmen gekregen. -
@SIRclitjeslikker_NL
Ohja, die kleine kutpartijen ook allemaal -
-
Ik zeg altijd maar Fortuna vitrea est; tum cum splendet, frangitur
-
61 dagen verneukt met de formatie.. één geluk, geen groenlinks..
-
@MartijnFC_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
61 dagen verneukt met de formatie.. één geluk, geen groenlinks..
Daar had ik nog wel meer dagen voor over gehad, zolang het maar niet die groenlinks wordt........
-
Mwa GroenLinks is helemaal niet meer zo radicaal als vroeger, maar zie ze liever komen dan gaan idd
-
@timeenennaam_NL said in Tweede Kamerverkiezingen 2017:
Mwa GroenLinks is helemaal niet meer zo radicaal als vroeger, maar zie ze liever komen dan gaan idd
Omgemerkt hebben ze nog aardig wat linkse onzin erin staan die nergens op slaat!